Flere danske værftsopgaver kunne ende på danske hænder, hvis staten tænkte mere på kvalitet end på pris.
Det mener underdirektør Michael Prehn fra værfternes brancheforening Danske Maritime.
- Typisk fokuserer udbuddet kun på prisen frem for teknologi og kvalitet. Og det er der, det går galt, siger han.
For et år siden måtte Faaborg Værft se sig slået på målstregen af et engelsk værft, som løb med ordren af to skibe til Naturstyrelsen.
Den lille forskel sendte arbejdspladser ud af landet
En aktindsigt i sagen viser nu, at det var en ganske lille margin, som værftet tabte med.
Faaborg Værft var knap 570.000 kroner dyrer end det engelske værft.
Selvom værftsdirektør Jan Mortensen erkender, at deres tilbud var for dyrt, så undrer han sig over udfaldet.
- Nok giver vi fra Faaborg Værft et dyrere tilbud, men omvendt kan man jo godt studse lidt over, at så lille et forskelsbeløb betyder, at staten flytter så mange arbejdspladser ud af landet, siger Jan Mortensen.
Ifølge ham ville ordren have beskæftige cirka 30 mand i et år.
Den engelske pris holdt ikke
Men nu får han og Faaborg Værft endnu en chance for at vinde udbuddet på de to skibe til Naturstyrelsen, der vil få en samlet pris mellem 25 og 30 millioner kroner.
Ordren kommer i udbud igen, fordi Naturstyrelsens krav til skibene ikke kan opfyldes af det engelske værft til den pris, der var aftalt.
- Vi var meget tæt på at underskrive en kontrakt med det engelske værft i august, Men da vi godkendte det endelige projekt, fik vi et brev fra værftet, at de ville have flere penge.
Det siger funktionschef for Rederifunktionen i Naturstyrelsen, Søren Larsen.
Et års planlægning er spildt
Hele situationen kunne være undgået, hvis staten havde fokuseret mere på kvaliteten og mindre på prisen, siger Michael Prehn fra Danske Maritime.
- Erfaringerne fra denne sag viser jo, at det ikke er det billigste tilbud, der er det bedste, siger han.
- Hvis man får et tilbud, som er billigt, men ikke kan leve op til krav og kvalitet, så er det jo ikke et billigt tilbud i sidste ende, siger han.