Mulig Als-Fyn forbindelse møder både kritik og begejstring

Transportministeriet slår fast i en ny rapport, at det er teknisk muligt at etablere en bro mellem Als og Fyn.

Illustration: Hasløv og Kjærsgaard

En bro mellem Fyn og Als er en mulighed rent teknisk.

Det slår transportministeriet fast i en ny forundersøgelse.

Og den nyhed vækker umiddelbar begejstring hos Inge Dahl, der er formand for foreningen Als-Fyn Broen, der arbejder for at få en fast forbindelse mellem Fyn og Sønderjylland.

- Det er simpelthen fantastisk. Vi har jo gået og ventet på undersøgelsen, så det er en kæmpe julegave til os.

Rapporten skønner, at broen vil koste 22,2 milliarder kroner at bygge, og at det vil kræve et tilskud på 11,4 milliarder, hvis projektet skal hænge sammen økonomisk, også selvom man tager penge for at krydse broen.

Men det er alle pengene værd, mener Inge Dahl.

Hun fremhæver kortere rejsetid for alle de sønderjyder, der skal til Odense Universitetshospital, vækst og arbejdspladser og en bedre sammenhæng mellem Fyn og resten af Europa og mindre tryk på Lillebæltsbroen, som nogle af de værdier, en bro vill føre med sig:

- Det her, det er jo Danmark, der skal bindes sammen. Det har stor værdi for hele lokalområdet, men også for Danmark.

Bekymring for naturen

Men det er ikke alle, der er lige begejstrede for ideen om en ny bro.

Thomas Lundsfryd, er formand for foreningen Sydfyns Fremtid, hvis primære formål er at forhindre anlæggelsen af en Als-Fyn bro og motorvej. Og han har også læst den nye rapport:

- Jeg synes, der er masser af negative ting ved den rapport, der gør, at det her bør man ikke gå videre med, siger han og uddyber, at det både handler om økonomi og natur.

Thomas Lundsfryd, formand for foreningen Sydfyns Fremtid

- Vejen kommer til at gå igennem et Natura 2000 område, og der nævnes specifikt skade på beskyttede arter. Der nævnes skade på flora og fauna omkring Arreskov sø, og så konkluderer man, at broen ikke vil være økonomisk rentabel.

Inge Dahl erkender, at det vil påvirke både natur og mennesker i området at bygge en bro, men hun mener fortsat, at det er det rigtige:

- Der må man så prøve at se, hvor skånsomt man kan gøre det. Men man kan ikke stoppe en udvikling, og der er behov for, at man udvikler syddanmark. Det kan ikke nytte noget, at syddanmark går på pension, fordi der ikke er liv og arbejdspladser nok, siger hun.

Lang vej igen

Regeringen har ikke meldt ud, om den vil arbejde for at anlægge den faste forbindelse, og det er tilsyneladende ikke en snak, der bliver taget lige med det første.

Transportminister Thomas Danielsen (V) oplyser til Ritzau, at bro-snakken i Folketinget først bliver taget til næste år.

- Jeg ser frem til at gennemgå resultaterne af undersøgelsen med vejforligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 i det nye år, skriver han.