Region Syddanmarks ambulancetjeneste, Ambulance Syd, bliver bedre og bedre til at få alle sine beredskaber på gaden.
I hvert fald er antallet af minutter, hvor ambulancerne og akutbilerne er ude af drift, blevet mindre, siden Ambulance Syd overtog ansvaret for driften i august 2016.
Mens Bios havde en nedetid på sine ambulancer og akutbiler på 8,2 procent i sine 11 måneder i Syddanmark, har Ambulance Syd på sine første syv måneder som ambulanceansvarlig på Fyn og i Sydvest- og Sønderjylland nedbragt nedetiden til seks procent.
Det viser en stor kortlægning af nedetiderne for Ambulance Syd, som DR Fyn og Fyens Stiftstidende har lavet.
Forbedringer måned for måned
Kortlægningen er foretaget ud fra Region Syddanmarks egne tal for nedetider - altså hvornår ambulanceberedskaberne var ude af drift – og vi kan derfor fortælle, hvor mange ambulancer og akutbiler først Bios og nu Ambulance Syd ikke har været i stand til at levere til de syddanske borgere.
Hidtil har offentligheden kun fået periodevist indblik i, hvor store problemer Bios havde med at få vagtplanen og dermed den samlede ambulancedrift til at hænge sammen.
Dykker man længere ned i datamaterialet, ses det tydeligt, at Ambulance Syds forbedringer er kommet støt måned for måned.
Da den første driftsmåned, august, var afsluttet, havde Ambulance Syds ambulancer og akutbiler en samlet nedetid på 11 procent. Men allerede måneden efter fik man andelen ned på syv procent.
Samme niveau holdt man i oktober, inden man i november og december ramte en nedetid på samlet seks og fire procent.
I 2017 har Ambulance Syd kunnet konstatere, at man har fået banket den samlede nedetid ned til tre procent i både januar og februar, når det gælder selskabets ambulancer og akutbiler.
Det skyldes flere reddere
Forbedringerne glæder direktør for Ambulance Syd Mads Haugaard.
- Jeg er rigtig godt tilfreds med, at vi har nedbragt nedetiden på vores ambulancer med noget, der ligner 75 procent. Det er resultatet af benhårdt arbejde hos alle medarbejdere hos Ambulance Syd og nogle nye og dygtige reddere, der er kommet til, siger han.
Mads Haugaard forklarer, at Ambulance Syd, der er bygget på resterne af det konkursdømte Bios, er blevet mere stabil som virksomhed og i forhold til den daglige drift.
- Men skal man tage den korte forklaring, så er det, at vi har formået at få rekrutteret flere reddere, og vi derfor har kunnet få bemandet nogle flere biler mere konstant og stabilt, end det har været tidligere, siger direktør Mads Haugaard.
Færre biler om nedetiden
Selvom Ambulance Syd allerede nu har fået bedre styr på butikken sammenlignet med Bios, er det værd at bemærke, at betingelserne er ændret.
Mens Bios oprindeligt skulle levere 61 ambulancer og akutbiler, skal Ambulance Syd ifølge sin kontrakt efter en justering fra årsskiftet kun levere 53 ambulancer og akutbiler. En nedgang på 13 procent i forhold til Bios’ oprindelige kontrakt.
Bios fik undervejs modificeret sin kontrakt af flere omgange. Først da to ambulancer blev konverteret til sygetransporter på grund af reddermangel, og siden da regionen sparede fire akutbiler væk.
Alligevel formåede Bios aldrig at leve op til aftalen med Region Syddanmark. Reelt leverede Bios i hele sin levetid kun 53 ambulancer og akutbiler på daglig basis.
Ambulance Syd og regionen aftalte, at regionens eget ambulanceselskab overtog den kontrakt, som Bios efterlod ved sin konkurs. Den indebærer, at Ambulance Syd dagligt skulle levere 54 ambulancer og akutbiler på Fyn og i Sydvest- og Sønderjylland.
I 2016 leverede Ambulance Syd reelt kun 51 af sine 54 ambulancer, mens man siden årsskiftet har stillet med 51,4 af 53 biler.
Direktør Mads Haugaard medgiver, at man skal levere færre ambulancer og akutbiler sammenlignet med Bios. Men han mener alligevel, at det er svært at sammenligne de to selskaber.
- Man kan gøre det op på mange måder. Det, der står på bundlinjen hos vores kunde, som er regionen, er, at vi skal levere nogle andre typer beredskaber. Og ser vi på den tid, vi skal stå til rådighed og kan være ude og hjælpe borgerne, så leverer vi lidt mere, end man gjorde tidligere.
- Når dét er sagt, så er det korrekt, at vores kunde har omkonverteret nogle ambulancer til andre beredskaber, og dermed er vores opgave blevet anderledes, siger han.
Men er det blevet nemmere?
- På nogle punkter er det lettere, mens det på andre er blevet sværere. Vi skal eksempelvis stille med flere folk på nogle af vores vagtformer, mens vi til gengæld ikke skal levere nogle typer beredskaber, der traditionelt har været svære at bemande.
- Til gengæld skal vi stille med flere sygetransporter, hvilket også kan give udfordringer. På bundlinjen er, at vores succes er betinget af, at vi kan levere nogle attraktive arbejdsforhold for vores medarbejdere, og det er der noget, der tyder på, at vi kan, siger Mads Haugaard.
Hjælpen fases ud
For at imødegå udfordringerne med at få ambulancerne på gaden har Region Syddanmark holdt fast i sin aftale med selskabet Responce om, at det skal levere ekstra ambulancer for at dække af for manglerne i driften.
Responce har indtil 1. marts i år leveret tre ekstra ambulancer hver dag, mens man fra begyndelsen af denne måned har nedsat hjælpen til to ambulancer dagligt.
Fra 1. juni skal Ambulance Syd stå på helt egne ben, da regionen her har afbestilt de sidste to ekstra ambulancer fra Responce.
Direktør Mads Haugaard tror på, at Ambulance Syd kan fortsatte med at få nedetiden nedbragt måned for måned.
- Jeg vil gerne længere ned, og det arbejder vi for, og det er realistisk. Men det er ikke en let opgave. Det er de sidste procent, der koster mest.
- Samtidig er vi afhængige af at kunne rekruttere flere reddere, og her konkurrerer vi med andre i en situation, hvor der er et underskud af reddere i Danmark, forklarer Mads Haugaard.
Men hvad er jeres målsætning i forhold til nedetid? Skal I ramme nul procent?
- Det er noget, jeg er i løbende dialog med regionen om. Vi drøfter, om de er tilfredse med udviklingen i beredskabsleverancerne, og hvad målet i forhold til leverancer og nedetiden skal være.
- Jeg kan konstatere, at vi har reduceret nedetiden i ambulance syd med tre fjerdedele, og jeg har en klar oplevelse af, at kunden er tilfreds med den udvikling.
Når I om fem måneder har haft ansvaret for ambulancedriften i et år, hvor står I så?
- Vi står der, hvor vores kunde er tilfreds.
Hvornår er du som direktør tilfreds?
- Der, hvor kunden er tilfreds. Det er er den bedste lakmusprøve på, om man har været en succes og har levet op til forventningerne, siger Mads Haugaard.