Havneudvikling sander til i bureaukrati

Fem lange år er gået, og myndighederne har endnu ikke sagt ja til at lade lystbådene overtage færgehavnen i Nyborg

Udviklingen af Knudshoved Færgehavn forsinkes af bureaukrati (Foto: © Tonny Schnoor, DR Fyn)

Lystbåde, sejlere og turister. Nyborg vil gerne have masser af liv i den gamle færgehavn, og derfor skal den laves om til en lystbådehavn. Men det har vist sig at være lettere sagt end gjort. Nu har færgehavnen ventet i fem år på at få grønt lys fra myndighederne til at lade lystbådene lægge til.

De første år var det tolkningen af en fredningsbestemmelse, der satte en kæp i hjulet for projektet. Nu er det så Kystdirektoratets tur til at sætte deres blå stempel på planerne. Her venter man på en redegørelse om, hvorvidt en lystbådehavn vil påvirke marsvinene i Storebælt.

Den lange ventetid ærgrer Nyborgs borgmester Kenneth Muhs:

- Vores planlov er simpelthen for snærende til, at vi kan skabe den udvikling, alle går og taler om.

Investorer mister tålmodigheden

Mens de bureaukratiske regler trækker sagen i langdrag, så bliver det sværere og sværere at fastholde dem, der gerne vil kaste penge ind i udvikling.

- Det er klart, at når vi har nogle investorer, der er parate til at bruge penge på planerne, så bliver vi nødt til at have nogle rimelige tidshorisonter for at sagsbehandle projekter, siger Kenneth Muhs.

Det er en investorgruppe, der har købt den gamle færgehavn, og selskabet forventer, at en ny lystbådehavn vil kunne skabe op til 100 nye job i Nyborg. Men de job har kommunen indtil nu kigget langt efter.

Marsvin skal beskyttes

Lige nu er det marsvinene i Storebælt, der får havneplanerne til at samle støv. Selvom der tidligere har været intensiv færgefart i området, skal der nemlig skaffes dokumentation for, at en lystbådehavn ikke vil genere marsvinene.

- Reglerne siger, at man ikke kan give tilladelse til noget, der kunne tænkes at få en negativ påvirkning på marsvin. Det gælder alle nye anlæg, og derfor skal det belyses meget, meget grundigt, før man kan træffe en konklusion, siger Lars Erik Cutoi-Toft, der er konstitueret afdelingschef i Kystdirektoratet.

En stor del af naturområdet på Knudshoved er fredet og det betyder, at mange forskellige myndigheder skal behandle havneplanerne. Derfor kan der stadig gå år, før alle godkendelser er på plads.