Frisør om ny persondatalov: "Det er at skyde gråspurve med kanoner"

De nye regler inden for informationsdeling kan være svære at omstille sig til for små virksomheder.

Linda Friis har svært ved at forstå den nye persondatalov, der træder i kraft på fredag. Loven betyder blandt andet, at Linda skal bruge ekstra tid på at registrere, hvordan hun passer på sine kunders personfølsomme oplysninger. (Foto: Sofie Ørts, DR Fyn)

Ved du hvilke informationer, der bliver delt om dig på Facebook, hos din automekaniker eller nede ved din lokale frisør? Og ved du, hvordan de bliver håndteret?

Når den nye persondatalov fra EU træder i kraft på fredag, skal virksomheder nemlig være bedre til at passe på dine oplysninger som kunde. De skærpede regler gælder både for de store og små virksomheder. Det gælder både fysiske og digitale informationer.

Den nye lov falder ikke i god jord hos den odenseanske frisør Linda Friis, der ejer Friis Frisør.

- For min forretning synes jeg, det er at skyde gråspurve med kanoner at skulle lave al den sikkerhed, slår Linda Friis fast.

Helt konkret har den nye persondatalov betydet, at Linda Friis har været nødt til at få en låsesmed til at lave et låsesystem til 1.600 kroner, der skal beskytte personfølsomme oplysninger på kartotekskort på hendes kunder. Oplysninger, der i Linda Friis' tilfælde er telefonnumre.

Men et låsesystem alene er ikke nok. Virksomhederne skal også dokumentere, at de beskytter kundernes informationer. Og hvis ikke de opfylder de krav, kan de få en bøde.

Det er regler, der kan virke uoverskuelige for Linda Friis.

- Jeg synes, der er mange ting, vi små håndværkere skal sætte os ind i. Vi er kreative, og det interesserer os ikke, forklarer Linda Friis.

Alle risikerer bøde

Seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Anette Høyrup er enig i, at den nye lov kan være en stor mundfuld for særligt små virksomheder. Hun forklarer dog, at loven er lige for alle.

- Reglerne gælder jo uanset, om man er en stor eller lille virksomhed, eller om man er en myndighed eller en organisation. Og det er klart, at der er nogle virksomheder, der har meget mere følsomme data liggende end andre, fortæller Anette Høyrup.

Alle har en interesse i at overholde reglerne, pointerer Anette Høyrup:

- Små virksomheder har jo også personlige oplysninger, og deres hjemmeside kan også risikere at blive hacket.

Hvis sagerne ikke er i orden, kan virksomhederne risikere at få en bøde.

Indtil nu har bøderne ligget på omkring 25.000 kroner, men det forventes nu, at den laveste bøde bliver en del højere for at afskrække virksomheder og myndigheder.