Fremtidens skolebørn bliver sundere

Skolebørnene skal efter ferien bevæge sig 45 minutter dagligt, det vil komme til at få stor betydning for deres sundhed, vurderer forsker.

Fodbold i skolegården, en tur i sjippetovet eller idræt, kan altsammen indgå i de 45 minutters daglig bevægelse, som skal være med til at gøre fremtidens skolebørn sundere. (Foto: © Michael Tarp- DR Bornholm, DR Bornholm)

Danske børn bliver sundere, når de hver dag skal bevæge sig i 45 minutter, som folkeskolereformen lægger op til. Det forudser ph.d Heidi Klakk fra SDU. Baggrunden er undersøgelser fra Svendborg Kommune, hvor 1200 elever har haft seks ekstra idrætstimer om ugen i tre år.

- Hvis skolereformen bliver en succes, så bliver danske børn sundere. Det er særligt de børn, som ikke er aktive i forvejen, som vil have gavn af den. Dem, der i forvejen er aktive, vil ikke tage skade. På den måde så løfter vi bunden, siger hun.

Erfaringerne fra Svendborg-projektet viser en række positive effekter. Børnene bliver gladere af mere idræt, de får det bedre sammen med klassekammeraterne, de har mindre risiko for diabetes og hjerte-kar-sygdomme, de bliver mindre overvægtige og motorikken bliver styrket.

Skolerne skal sørge for klare planer for bevægelse

Generalsekretær Niels Grinderslev, Dansk Skoleidræt opfordrer skolelederne til at tænke målrettet, når det gælder de 45 minutters daglige bevægelse.

- Skal bevægelsen fremme indlæring, sundhed eller trivsel, så skal det gribes an på forskellige måder, siger han. 

For Dansk Skoleidræt  er det vigtigt at få kvalitet og klare mål ind i de 45 minutters bevægelse, så det ikke drukner i alle de andre tiltag, som skolereformen lægger op til. 

Der er mere energi hos eleverne

På Holluf Pile Skole i Odense har eleverne i 0.-3. klasse siden sommerferien tyvstartet på den daglige bevægelse. De har haft et "Bevægebånd" En halv time hver dag - lige efter spisefrikvarteret. Her leger de og spiller boldspil. Klasselærer Sine Lauenborg har 3. C, og hun mærker, at det gør en forskel på eleverne.

- Den første times tid kan jeg mærke stor forskel. Der er mere energi hos eleverne. Lige nu er dog ikke muligt for dem at bevare koncentrationen helt til slutningen af den sidste time klokken 14. Derfor sørger jeg for, at de altid  bevæger sig lidt igen mod slutningen af skoledagen, siger hun.

Forskerne bag Svendborg-projektet vil følge den nye skolereform tæt.