Den gamle færgehavn, Knudshoved, skal tilbage til sin storhedstid inden Storebæltsbroen, men myndighederne tøver på femte år med godkendelsesstemplet.
Og investorerne bag Danmarks største lystbådehavn er ved at være desperate, siger projektleder Peter Poulsen:
- Vi har i to år troet, at vi fik godkendelsen i morgen. Helt ærligt, det har vi. Fordi vi har leveret det, vi skulle. Man bliver ved med at køre i ring om ting, der reelt er beskrevet.
Havn har cyklet fem år rundt i systemet
Planen var ellers klar tilbage i 2009, da en investorgruppe købte den gamle Knudshoved Færgehavn af DSB, efter Storebæltsbroen blev åbnet.
Siden da har ansøgningen til Admiral Marina været igennem myndigheder som Naturfredningsnævnet, Naturstyrelsen og Kystdirektoratet, og bureaukratiet frustrerer projektleder Peter Poulsen:
- Vi har haft mange myndighedsinstanser, som ville blande sig i sagen, men ikke har villet give en godkendelse. Man har hele tiden forsøgt at skubbe ansvaret videre til en anden instans.
Miljøministeriet vil følge op på sagen
Også Miljøministeriet har været blandet ind i havneprojektet, efter Admiral Marina har klaget over Kystdirektoratets behandlingstid.
I svaret fra ministeriets departement lyder det, at direktoratet manglede oplysninger i sagsbehandlingen, og at havneprojektet kan vente svar fra Kystdirektoratet inden 1. september.
Lang behandlingstid undrer borgere
Området er i dag rekreativt, og brugerne undrer sig også over, at det tager så lang tid at bringe den gamle havn til liv igen. Jane Flatau går ture på havnen, og hun mener, at behandlingstiden er typisk for mange byggesager:
- Det er nok meget dansk. Det er jo ikke kun en lystbådehavn. Det er alt, der bliver lavet, om det er en motorvej eller hospitaler, you name it.