60 minutter i alt. Så lang tid skal det tage at komme fra Svendborg til Rødby via rute 9.
Lige nu sidder politikerne på tværs af Langelandsbæltet og kigger på, hvordan de kan binde landsdelene tættere sammen.
Tanken er, at det skal tage 20 minutter at køre fra Svendborg til Spodsbjerg, sejlturen til Tårs skal også tage 20 minutter og endelig skal det kun tage 20 minutter at køre til Rødby.
Spørgsmålet er altafgørende for regionen, forklarer Svendborgs borgmester.
- Vi skal undgå, at Sydfyn, Langeland og Lolland bliver blindtarme. En sådan forbindelse skal øge vores muligheder for at gøre os attraktive til bosætning og erhverv, siger Lars Erik Hornemann til DR Fyn.
Statslig opgave
De tre borgmestre vil overbevise transportministeren om, at hurtigere færgefart mellem Spodsbjerg og Tårs og en opgradering af rute 9 er en naturlig forlængelse af Femern-byggeriet.
- Det er en statslig opgave at sørge for de her vejforbindelser, og vi synes, at vi har nogle gode argumenter, som gør, at det er vores tur til at blive tilgodeset for at kunne skabe vækst i det sydfynske og Lolland-Falster, siger Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen til DR Sjælland.
Transportminister Magnus Heunicke vil fremlægge forslaget om rute 9 for forligspartierne tirsdag, som en del af forslaget til anlægsloven for Femern Bælt-forbindelsen.
Mistroisk forsker
Trafik- og fremtidsforsker Uffe Palludan er dog betænkelig ved, om projektet vil binde landsdelene bedre sammen og dermed give den gevinst, som borgmestrene håber.
- Der vil stadig være langt fra eksempelvis Svendborg til Nakskov, og det er spørgsmålet, om folk overhovedet vil være interesserede i at pendle på strækningen. Derfor, tror jeg ikke, at det vil give den store trafik, siger Uffe Palludan til DR Fyn.
Regeringen fremsætter sit lovforslag om Femern Bælt-forbindelsen den 25. februar. Dagen efter, 26. februar, er der ansøgningsfrist for de næste syv års EU-støtte til store infrastrukturprojekter.
Det ventes, at Femern Bælt-forbindelsen kommer til at koste omkring 46 milliarder kroner.
Femern Bælt-forbindelsen skal efter planen åbne inden udgangen af 2021.