To til tre procent. Så meget fylder udledningerne fra skibe i verdens samlede CO2-regnskab.
Det tal vil Rønne Havn sænke ved at tilbyde fremtidens skibsfart grøn brændsel frem for den sorte olie, der flyder gennem slangerne og ned i tankene i øjeblikket.
- Vi har mere end 60.000 skibe, der sejler forbi Bornholm hvert eneste år. Vi har en unik position til at blive grøn tankstation for verdens skibstrafik, siger direktør for Rønne Havn, Lars Nordahl Lemvigh.
Havnen ser lille ud på verdenskortet, men faktisk er Østersøen en af verdens mest trafikerede søveje.
Derfor er interessen for Rønne Havns projekt stor.
Flere internationale og nationale parter er gået sammen i 'Bornholm Bunker Hub', der er et samarbejde med blandt andre Ørsted, Rambøll og finske Wärtsilä, der fremstiller skibsmotorer.
- Bornholms placering er ideel som knudepunkt for grønne løsninger, og vi ser frem til at undersøge potentialet for at levere bæredygtige brændstoffer til skibsfart fra Bornholm, siger Anders Nordstrøm, chef for Ørsteds aktiviteter indenfor brint og power-to-x.
I partnerskabet mener man, at en grøn tankstation kan bidrage til Danmarks mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030 og reducere det globale klimaaftryk.
Fremtidens motor
Den grønne tankstation kommer ikke til at fungere, som vi kender det fra tankstationer for biler. Mange af skibene vil holde pause ude på Østersøen, og et mindre skib vil så sejle fra Rønne ud til skibet med brændstoffet.
For at det kan lykkes, kræver det, at nogle af de skibe, der sejler forbi, vil betale for det grønne brændstof og har en motor, der kan sejle på det.
Motorerne til det bæredygtige brændstof arbejder man på hos motorgiganten MAN Energy Solutions. Virksomheden har primært arbejdet med dieselmotorer, men har nu tilføjet udviklingen af fremtidens grønne motorer til sit portefølje.
- Vi arbejder på at udvikle motorer, der kan køre på bæredygtige brændstoffer og efterlade så lavt et CO2-aftryk som muligt, siger udviklingsingeniør hos MAN Energy Solutions Peter Nerenst.
Teknologien til motorerne findes faktisk allerede, men der er én udfordring, hvis de grønne brændsler skal ende i dem, og det er prisen, mener Peter Nerenst.
- Vi konkurrerer med fossile brændsler, som man hiver op af jorden. En tønde koster fem dollars at hive op, og så sælges den for 100 dollars. Den profit gør jo, at de store olieselskaber ikke er så vilde med at skifte over til noget andet, siger han.
Men der er en mulighed for at konkurrere med de sorte brændstoffer og producere grønne brændstoffer på en smart måde.
Svaret er Power-to-X teknologi.
I sin simpleste form går teknologien ud på at tage power, som er lig med strøm, og konvertere det til noget - altså x.
Og dét er nøglen til at få flere skibe til at tanke grønt fremover, ifølge Peter Nerenst.
- Når elnettet har fået den strøm, det skal bruge, så skal vi udnytte den overskudsstrøm fra vindmøller og solceller til at lave flydende brændstoffer som metanol eller ammoniak ved hjælp af PtX, siger han.
Grønt fra a til b
Målet er, at Rønne om tre et halvt år skal forsyne nogle af de tusindvis af skibe, der sejler forbi Bornholm, med grønt og ikke sort brændsel.
Og grøn skibsfart arbejder Johan Svendsen med hver dag. Han er programleder for det uafhængige forskningscenter for fossilfri skibsfart Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.
- Rønne Havns planer er ambitiøse, men de er ikke urealistiske, siger han.
Forskningscenteret arbejder på at skabe grønne skibsruter i Europa, hvor skibe kan sejle fra a til b uden at udlede CO2. Det projekt er Rønne Havn en del af i selskab med Hamborg, Gdynia, Tallinn og Rotterdam, der er Europas største havn.
- Firstmover tiltag som dem i Rønne er vigtige for at komme i gang med omstillingen i 2025, for at der i 2030 måske er fem-15 procent skibe på alternativ brændstof, og for at hele skibsfarten sejler fossilfrit i 2050, siger han.
På den blæsende kaj i Rønne tror man på, at havnen allerede fra 2025 kan gøre skibsfarten grønnere.
Kommer det til at nytte noget for klimaet, at Rønne Havn vil tilbyde grønne brændstoffer?
- Det tror jeg bestemt. Vi ser, at brændstoffer bliver produceret, og at skibe gerne vil sejle på det, siger Lars Nordahl Lemvigh, direktør for Rønne Havn.