Dansk Folkeparti og Enhedslisten er de to partier i Folketinget, som er bedst til at aktivere deres loyale følgere til at gå i clinch med politiske modstandere.
Partierne ligger i top over, hvilke partier der har flest såkaldte Facebook-aktivister. Det er den ene procent af Facebook-brugerne, der kommenterer mest på politiske Facebook-sider, og som samtidig er meget loyale, når det kommer til at like deres eget parti.
Analysen er foretaget af DR's Undersøgende Databaseredaktion og viser, at den ene procent af Facebook-brugerne står for en femtedel af alle kommentarer på politiske Facebook-sider siden 2008.
DF i front
Dansk Folkeparti har flest af de allermest loyale tilhængere med 1.300 profiler, der kæmper deres sag, mens Enhedslisten følger efter med 1.274 profiler, som på Facebook støtter partiet
At Dansk Folkeparti har flest Facebook-aktivister kommer ikke bag på Mikael Lemberg, der er social media specialist i Sitecore.
- Dansk Folkeparti har en meget loyal vælgerskare, som bakker op, alt hvad de kan. Og selvom man ikke betragter dem som et online parti, skal man ikke underkende, at en stor del af deres vælgerskare er på Facebook, og at de igennem mange år har været dygtige til at organisere sig online i mere eller mindre skjulte fora, siger han.
Konservative i bunden
Længere nede af listen finder man Socialdemokraterne og Liberal Alliance, der har henholdsvis 1031 og 810 Facebook-aktivister.
I bunden af listen over de etablerede partier i Folketinget finder man De Konservative, som er det parti med klart færrest Facebook-aktivister.
261 har de, og der er dermed et stykke op til SF, som har 505.
Eksploderet i løbet af 2015
Antallet af kommentarer fra Facebook-aktivister på politikernes Facebook-profiler er eksploderet i løbet af 2015 i takt med, at folketingsvalget er kommet tættere og tættere på.
I årets første fem uger blev der i gennemsnit skrevet 2.767 kommentarer fra Facebook-aktivister om ugen, mens det næsten er fordoblet, når man kigger på de fem sidste uger, inden valget blev udskrevet.
Her blev der i gennemsnit skrevet 5.291 kommentarer.
Ifølge Jakob Linaa Jensen, der er forskningschef i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, er det med til at understrege udviklingen i valgkampe.
- Det er en del af, at valgkampe generelt er blevet mere personlige, og alle midler efterhånden tages i brug for at vinde vælgernes gunst, siger han.