Folkeskolen er et af de helt store emner under kommunalvalget, når man spørger både vælgere og politikere.
En af folkeskolens største udfordringer lige nu er, at 10.000 af de børn, der i dag går i specialklasser eller på specialskole, skal inkluderes i den almene folkeskole.
Det er en opgave, de fleste skoler er begyndt på, og det forløber langt fra problemfrit.
55 procent af landets lærere mener, at inklusionen af specialbørnene lykkes dårligt. Det viser en rundspørge foretaget af Danmarks Lærerforening for DR Nyheder.
Aben skubbes rundt
Både regeringen, Kommunernes Landsforening (KL) og Danmarks Lærerforening er enige om, at det er en god ide, at flere børn med særlige behov bliver flyttet fra specialundervisning til almindelig undervisning, så de i mindre grad bliver ekskluderet.
Men det får ikke Danmarks Lærerforening til at holde igen med kritikken af kommunerne op til kommunalvalget.
- Det generelle billede er, at inklusionen ikke er lykkes i hovedparten af kommunerne. Alt for mange har bare skubbet aben ud til skolerne, som selv skal løse problemet. Og så har man brugt inklusions-dagsordnen som en spareøvelse, siger lærerforeningens formand, Anders Bondo Christensen.
Han frygter, at hvis det fortsætter som nu, er hele befolkningens opbakning til folkeskolen i fare.
- Hvis vi ikke lykkes med denne opgave, risikerer vi, at forældrene vælger folkeskolen fra, siger han.
KL på banen
Anders Bondo Christensen mener, at KL skal gøre mere for at sikre, at de enkelte skoler og kommuner bliver klædt på til at lukke specialbørnene ind i den almindelige undervisning.
Hos KL erkender Jane Findahl, formand for KL's Børne- og Kulturudvalg og byrådsmedlem i Fredericia Kommune, at det er kommunernes ansvar, at opgaven med at inkludere kommer til at glide, og at det går dårligt nogle steder.
Alligevel mener hun, at kommunerne er klædt godt nok på til at løfte opgaven.
- Jeg tror, at kommunerne godt er klar over, hvad der skal til, siger hun og peger på de tre elementer, der ifølge hende sikrer en god inklusion:
- Lærerne skal efteruddannes, og så skal man sikre, at de ikke står alene med opgaven, men bliver bakket op af deres leder, pædagoger, psykologer og socialrådgivere. Derudover skal der udvikles læringsmiljøer, der er anderledes end i dag, siger Jane Findahl.
#kv13 #skolechat