Frustreret lærer står alene med specialbørn: Jeg har jo kun to arme og to øjne

Christine Falmer-Nielsen er folkeskolelærer og oplever bagsiden ved, at flere specialbørn skal inkluderes i folkeskolen.

Folkeskolelærer Christine Falmer-Nielsen fortæller, at det påvirker alle hendes elever, at hun er alene, når hun underviser 21 børn, hvoraf seks har svært ved at koncentrere sig. (Foto: © DR Nyheder)

I et klasseværelse mellem farvede stole og tegninger står Christine Falmer-Nielsen.

Hun er folkeskolelærer på Lindevangskolen på Frederiksberg ved København, og i klasselokalet plejer hun at undervise 21 børn.

Tre af dem har en diagnose, og mindst tre andre bliver i øjeblikket undersøgt, om de også skal diagnosticeres. Ens for dem alle er, at de har svært ved at koncentrere sig i undervisningen.

Alligevel er Christine Falmer-Nielsen alene med børnene uden støtte, når der skal undervises. Dermed er hun en af de lærere, der på den hårde måde oplever konsekvensen af, at 10.000 børn skal flyttes fra specialskoler over i den almindelige folkeskole inden 2015.

I en rundspørge som Danmarks Lærerforening har foretaget for DR Nyheder svarer 55 procent af de adspurgte lærere, at det lykkes dårligt med at inkludere børnene med særlige behov i den almindelig folkeskole.

Afbrudt undervisning

Da DR Nyheder er på besøg hos Christine Falmer-Nielsen, er klasselokalet tomt, men hun fortæller levende om, hvordan timerne plejer at forløbe.

- Nogle af børnene kan kun fortage sig noget fagligt, når der sidder en voksen hos dem og hjælper, og det kan jeg ikke, når jeg er alene og har 20 andre, siger hun og fortsætter:

- Jeg bliver ofte afbrudt med det, jeg er i gang med, fordi jeg skal tage hånd om en konflikt eller skal give ekstra hjælp.

Christine Falmer-Nielsen har svært ved at se, hvordan hun skal løse opgaven med at få børnene til at være en del af klassen:

- Jeg er jo kun en person med to arme og to øjne. Der er grænser for, hvad jeg kan nå, siger hun.

Alle børn taber

Samtidig er hun bange for, at det får store konsekvenser for børnene, hvis hun ikke snart får hjælp til at løse opgaven.

- Jeg frygter mest, at børnene med de særlige behov ikke får de samme chancer som os andre, for de kan faktisk godt fungere.

Det er dog ikke kun specialbørnene, men også de andre børn i klassen, der lider under forholdene i klassen.

- De andre børn bliver også afbrudt og har derfor svært ved at holde fokus, og det kan være svært for dem at forholde sig til, at nogle børn reagerer på dem - også fordi det er tabubelagt at have en diagnose, slutter Christine Falmer-Nielsen.

#kv13 #frederiksberg #skolechat