Trafikforsker: DSB skal levere samme service til færre penge

Regeringens forslag om at skære i betalingen til DSB vil betyde mere effektiv drift i det statslige selskab, vurderer trafikforsker.

Regeringens forslag kommer på et tidspunkt, hvor DSB's regnskab for de første seks måneder af 2017 viser bedre takter end skandaleåret 2016. (Foto: © Dennis Lehmann, Scanpix)

DSB og togpersonalet skal fremover til at løbe hurtigere og være betydeligt mere effektiv, hvis regeringens forslag om at skrumpe budgettet for den statslige transportvirksomhed bliver vedtaget.

DSB skal nemlig fortsat levere den samme serviceydelse og produkt til togpassagerer over hele landet, vurderer Niels Melchior, trafikforsker ved Aalborg Universitet, der har fuldt udviklingen i DSB gennem flere år.

- De skal jo stadig opfylde en kontraktaftale, som definerer, hvad DSB skal levere. Her står der eksempelvis, hvor mange togeder skal køre de forskellige steder.

- Nogle medarbejdere vil nok blive konfronteret mere med publikums behov, end de bliver i øjeblikket, siger Niels Melchior.

Besparelser på mange millioner

Som en del af sit finanslovsudspil foreslår regeringen konkret at nedsætte statens betaling til DSB med 207 millioner kroner næste år, 415 millioner kroner i 2019, 622 millioner kroner i 2020 og 829 millioner kroner i 2021.

Det vil betyde, at statens betaling til DSB samlet vil blive reduceret fra 3.800 millioner kroner i 2018 til 3.148 millioner kroner i 2021.

Hvor besparelserne skal hentes, er op til DSB at beslutte, vurderer trafikforskeren.

- Man kan udlicitere nogle service og muligvis få den samme ydelse for færre penge, forklarer Niels Melchior.

- Men de har ikke mulighed for at udlicitere selve togdriften. Man kan i stedet udlicitere noget af det bagvedliggende, eksempelvis rengøring eller deres værkstedsdrift.

DSB oplyser til DR Nyheder, de ikke vil kommentere på de politiske overvejelser, før der er truffet beslutninger.

Færre tog er ikke en løsning

DSB fornyede i 2015 trafikkontrakten med Transportministeriet. Aftalen løber frem til 2024, og heri står der beskrevet, hvilke ydelser og produkter DBS har pligt til at levere som modydelse for den statslige betaling.

Regeringens forslag om at skære i DSB's budget indeholder formentlig ikke et udspil om også at nedsætte servicekravene, og derfor kan DSB ikke blot beslutte, at besparelserne skal hentes ved at køre med færre regionaltog eller s-tog.

- Jeg skal ikke udelukke, at det kan blive et punkt i forhandlingerne mellem DSB og ministerierne, men det er ikke udgangspunktet for regeringens forslag, som jeg ser det, siger Niels Melchior.

Regeringens forslag kommer på et tidspunkt, hvor DSB's regnskab for de første seks måneder af 2017 viser bedre takter end skandaleåret 2016.

Selskabet er tilbage i plus efter et minus sidste år på hele 1,7 milliarder kroner.

I første halvår af 2017 omsatte DSB for 5,1 milliarder kroner, hvilket er en marginal stigning.

DSB fik i alt 1,6 milliarder kroner ind i passageromsætning fra fjern- og regionaltog, 756 millioner kroner ind fra S-tog og 2,1 milliarder kroner fra trafikkontrakter med staten.