Regeringens stort anlagte togfond til 27,5 milliarder kroner skal efter planen skabe markant hurtigere togforbindelser mellem landets største byer - herunder en rejsetid på to timer mellem København og Aarhus.
Men planen vil samtidig betyde, at en af landets helt store transportvisioner - en lynforbindelse over Kattegat - enten får dødsstødet eller som minimum bliver skudt mange år ud i fremtiden.
Det vurderer en række politiske partier og en fremtrædende trafikforsker, skriver Politiken tirsdag.
Togfonden kæp i hjulet på Kattegatforbindelse
I givet fald vil det blive en begmand for forsvarsminister Nicolai Wammen (S), der i sin tid som borgmester i Aarhus i 2007 var med til at lancere planen, der skulle reducere rejsetiden mellem de to største byer.
Netop nu er et udvalg i Transportministeriet ved at vurdere potentialet i en Kattegat-forbindelse.
Men med den forventede vedtagelse af togfonden smuldrer den politiske opbakning til derefter at kaste sig over Kattegatprojektet, der forventes at koste 100 milliarder kroner. Et eventuelt rødt flertal er allerede på forhånd væk.
- Timemodellen afliver Kattegatforbindelsen, og det har vi det helt fint med. Det vil være helt håbløst at investere i den efterfølgende. Vi mener simpelthen ikke, at der er plads til begge dele, siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, til Politiken.
Borgerlig skepsis
Også fra borgerlig side er der betydelig skepsis over for idéen.
- Enhedslistens analyse er for en gangs skyld nøgtern. Hvis man virkelig satser på at bruge mange milliarder på togene fra Aarhus til København, er der ikke samtidig økonomi i en Kattegatforbindelse.
- Økonomien afhænger jo af den trafik, der måtte komme. Så dette er formentlig et skud for boven for Kattegatforbindelsen, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til Politiken.
/ritzau/