Regeringen har nu sat en dato for en omstrukturering, der betyder, at det nuværende Skat nedlægges og bliver til syv styrelser med hver sit område.
Det siger skatteminister Karsten Lauritzen (V) til Berlingske.
Spørger man Peter Loft, der er tidligere departementschef i Skatteministeriet, så kommer implementeringen til at tage tid. For Skat har været igennem en række forandringer og omstruktureringer de sidste 13 år, og den kommende er den største.
- Nu går der et år med at omstrukturere, og der går nok mindst et år, fra omstruktureringen er gennemført, til det nye rigtig virker, og det kan være en lidt risikabel periode i mellemtiden, hvor man befinder sig i vadestedet.
Nedlægningen af Skat sker efter flere skandalesager, der har fået stor opmærksomhed i medierne. Blandt andet massive problemer med inddrivelsessystemet EFI, forkerte ejendomsvurderinger, ulovlige ejendomsskatter og svindel med udbytteskat.
Overskuelighed kan være styrke
Ifølge den tidligere departementschef skulle styrken ved den nye struktur gerne være en større overskuelighed.
Men skal det nye Skat gøres til en velfungerende butik, så skal man sikre koordineringen i højere grad end før, lyder opfordringen fra Peter Loft. Han mener, at departementet skal indtage en langt mere central og styrende rolle end før.
- Hidtil har der været en klar tendens til, at man har sondret mellem det politiske departement og den driftsmæssige styrelse. Departementet har sagt, at driftsmæssige anliggende klarer Skat selv, det blandt vi os ikke i. Der tror jeg, det er vigtigt, at de tager en mere central og tilsynsførende rolle end før.
De syv styrelser vil som del af udflytning af statslige arbejdspladser blive spredt ud over hele landet. Hver af de syv styrelser får en direktør, der refererer til skatteministeren og Skatteministeriets departementschef.
DE NYE STYRELSER
- •
Skattegæld.
- •
Told.
- •
Ejendomsvurderinger.
- •
Motorområdet, herunder betaling af registreringsafgift.
- •
Skatter, afgifter og moms.
- •
It og udvikling.
- •
Tværgående administration såsom HR og rekruttering.