Svenske politikere vil have en ny Øresundsforbindelse

Den svenske regering vil indlede forhandlinger med den danske ditto om at bygge endnu en Øresundsforbindelse.

Ifølge News Øresund er der allerede bred opbakning blandt svenskerne til forslaget om en ny forbindelse over Øresund. (Foto: © Christian Liliendahl, Scanpix)

Står det til den svenske regering, er det oplagt at binde Danmark og Sverige tættere sammen.

Statsminister Fredrik Reinfeldts regering vil indlede forhandlinger med den danske regering om at bygge endnu en forbindelse over Øresund, skriver nyhedsbureauet News Øresund.

Hans borgerlige koalitionsregering har under det svenske folkemøde, Almedalsugen i Visby, præsenteret sit valgoplæg Sverigebygget, der ud over Øresundsforbindelsen også går ud på at bruge 400 milliarder svenske kroner på højhastighedsjernbaner og 100.000 nye boliger.

Forbindelse fra Helsingør

Ifølge News Øresund er der allerede bred opbakning blandt svenskerne til forslaget. En af dem, der håber på en tættere forbindelse mellem de skandinaviske naboer, er formanden for Region Skåne, Pia Kinhult, fra Reinfeldts borgerlige parti Moderaterna.

Hun peger på, at det vigtigste ved forslaget er at få forbundet Helsingborg og Helsingør med en tunnel, den såkaldte HH-forbindelse, som har været på tegnebrættet i et par år.

- Nu må vi have respekt for, at vi taler om en beslutning, der skal tages af to lande og to regeringer. Vi kan bare håbe, at den danske side ser potentialet i dette for Københavns skyld og for Kastrup Lufthavns fremtid, siger Pia Kinhult til News Øresund.

Kompliceret spørgsmål

Hos den politiske samarbejdsorganisation Øresundskomiteen ser direktør Finn Lauritzen frem til de dansk-svenske forhandlinger.

- Det er et kompliceret spørgsmål. Jeg ser forslaget som et udtryk for, at Sverige tager Skåne og Øresundsregionens trafikproblemer alvorligt, siger han ifølge News Øresund.

- Alle Øresundspolitikere er enige i, at vi på lang sigt må have en sammenhængende storbyregion omkring Øresund med mere end en forbindelse. Afgørende for hvilken forbindelse, som bygges, er den, som er mest rentabel.

- Jeg noterer, at en HH-forbindelse er særligt markeret i det svenske regeringsforslag, og det er naturligt med tanke på, at de svenske analyser viser, at den strækning er mest rentabel, siger han.

/ritzau/