Supermarkeder og storbyer skal i spil: Det ved vi om regeringens klimaplan

Nye mærkater med klimainfo på dagligvarer og en udfasning af benzin- og dieselbiler er to af elementerne i regeringens klimaplan.

Selvom selve udspillet først bliver præsenteret i morgen, har regeringen meldt sin hovedambition på klimaets vegne ud: Det skal være slut med benzin- og dieselbiler. (Foto: © BJARKE ØRSTED, Scanpix)

Det er først i morgen, at regeringen lægger sit såkaldte luft- og klimaudspil frem, men en del af indholdet er sivet ud på forhånd.

Og det rummer altså i én og samme ombæring både initiativer på klimaområdet og tiltag, der skal sikre renere luft over det danske land.

Især er to af de helt store klimasyndere i regeringens søgelys: Biler og kød.

Benzinbilers æra lakker mod enden

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) serverede allerede i sin tale ved Folketingets åbning i tirsdags en solid luns af regeringens længe ventede udspil.

- Benzin- og dieselbiler i Danmark skal være fortid, lød det fra statsministeren.

Om 12 år vil regeringen stoppe for salget af biler, der kører på benzin eller diesel, og fem år senere - i 2035 - skal hver eneste nye bil, der kommer ud på de danske veje, være en såkaldt nul-udledningsbil, der ikke belaster klimaet.

Ifølge Lars Løkke Rasmussen er de to slutdatoer et signal til både bilindustrien, EU og resten af verden om, at fremtiden er grøn.

Regeringens ambition er, at der skal være over én million "grønne" biler i Danmark i 2030.

Bybusser og taxaer rammes først

Forrest i omstillingen kommer taxaer og bybusser til at føre an.

Fra 2025 skal det nemlig ikke længere være muligt at indregistrere køretøjer til det brug, hvis de kører på benzin og diesel.

I første omgang vil hybriderne, der både kan køre på el og benzin eller diesel, slippe igennem, men i 2030 skal det kun være muligt at indregistrere bybusser og taxaer, der er eldrevne eller lignende.

Klimamærkat skal få forbrugerne med

Med et nyt mærkat vil regeringen gøre køledisken og de andre supermarkedshylder til en klima-kampplads.

For eksempel skal det fremgå af oksemedaljoner, dåser med flåede tomater og den italienske olivenolie, hvor meget de enkelte varer tærer på klimaet.

Klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt (V) fortæller til Ritzau, at mærkningsordningen skal gøre forbrugerne opmærksomme på, at deres valg af dagligvarer også betyder noget i det store klimaregnskab.

- Vi ønsker, at forbrugerne får et redskab, når de står i supermarkedet. Det kan hjælpe dem med at vurdere, hvor stor en klimabelastning, produktet har, siger Lars Christian Lilleholt.

Ingen osende varevogne i byerne

I dag kan kommunerne i de store danske byer stille krav om at dieseldrevne busser og lastbiler skal have et partikelfilter monteret for at begrænse luftforureningen.

Den ordning vil regering udvide, så også varevogne vil blive mødt af det højere miljøkrav, hvis de vil passere bygrænserne omkring København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg.

- Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres betydeligt. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes. Især i myldretiden, forklarer miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Kravet om et partikelfilter vil regeringen dog stadig lade være et lokalt spørgsmål. Ifølge ministeren skal kravene kunne indføres trinvis af de enkelte kommuner, hvis de ønsker det.

Ministerparade

Luft- og klimaudspillet fra regeringen har været ventet længe, og det er altså i morgen, at vi bliver klogere på regeringens samlede plan.

Hele rækken af forslag fra regeringen er ifølge netavisen Altinget 39 punkter lang. De bliver præsenteret af en lille parade af ministre kl. 10.30 i København.

Både statsminister Lars Løkke Rasmussen, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt, transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, miljø-, og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, skatteminister Karsten Lauritzen og børne- og socialminister Mai Mercado deltager.