Støttepartier vil have skrottet skatterabat til hybridbiler før planlagt

Partierne vil have genåbnet aftalen med regeringen fra 2020, hvor det blev besluttet at give rabat på plugin-hybridbiler, efter undersøgelser viser, at de ikke er "grønne".

I 2020 besluttede regeringen og dens støttepartier at indføre afgiftsnedsættelse på plugin-hybridbiler for at fremme salget af såkaldt grønne biler. Men efter undersøgelser viser, at bilerne slet ikke er grønne, vil støttepartier nu køre rabatordningen i garagen hurtigst muligt. (Foto: © HANNAH MCKAY, Scanpix Denmark)

Hvis du går og drømmer om at købe en plugin-hybridbil med stor skatterabat - så kan det godt være, du skal parkere den drøm.

I hvert fald hvis det står til regeringens støttepartier, Enhedslisten, SF og De Radikale.

- Jeg er efterhånden overbevist om, at hybridbiler ikke er grønne nok, siger De Radikales klima- og energiordfører, Rasmus Helveg Petersen.

I 2020 var partierne var ellers sammen med regeringen med til at vedtage, at hybriderne skulle have en klækkelig skatterabat i form af en afgiftsnedsættelse på gennemsnitligt 108.700 kroner pr. bil med det formål at fremme salget af såkaldte "grønne" biler.

Men en undersøgelse lavet for Vejdirektoratet har vist, at plugin-hybridbiler slet ikke er så "grønne".

- Derfor skal det være mindre favorabelt at købe en hybridbil, end det er i dag, siger Rasmus Helveg Petersen.

Rasmus Helveg Petersen, der er transport- og klimaordfører i De Radikale, vil ikke fortsætte rabatordningen til 2025.

Rabatten skal skrottes, før det tidspunkt aftalen fra 2020 lægger op til, lyder det fra partierne.

- Vi vil have den sendt hurtigere på pension end det, der er aftalt i dag. Som det er i dag, så stiger registreringsafgiften for hybridbiler frem mod 2030, og i virkeligheden ser vi for os, at den skal stige stejlere og slutte hurtigere, siger Signe Munk, SF's klima- og energiordfører.

Udleder dobbelt så meget CO2

I alt 1.307 danske plugin-hybridbiler er blevet undersøgt af Vejdirektoratet, og tallene viser, at de i gennemsnit udleder dobbelt så meget CO2, som de må for at tælle med i regeringens opgørelse over “grønne biler”, og som gør, at biltypen ikke beskattes lige så hårdt som en benzin- og dieselbil.

Så selvom plugin-hybridbilerne både kan køre på el og på benzin, kører de i praksis langt mere på benzin.

Tal, som det i sidste uge kom frem, at både Transportministeriet og Skatteministeriet har ligget inde med siden november sidste år - men som tidligere skatteminister Morten Bødskov (S) ikke har delt med partierne.

Internationale undersøgelser har tidligere vist samme resultat.

Rabat skal udfases før 2025

På baggrund af de nye oplysninger kræver støttepartierne nu aftalen genåbnet og har indkaldt skatteministeren i samråd om sagen.

Aftalen fra 2020 indebærer nemlig, at rabatten på plugin-hybriderne langsomt forsvinder indtil 2030 - og at der er mulighed for at genforhandle aftalen i 2025.

Men står det til partierne, så skal rabatten forsvinde helt før 2025.

- Vi synes så hurtig som muligt. Vi har meldt ud, at det må kunne lade sig gøre fra 2023. Det vil vise sig i forhandlingerne. Vi vi i hvert fald ikke vente til det såkaldte pitstop, der er lagt ind i 2025, siger Henning Hyllested.

Og både SF og De Radikale bakker op.

Men ingen af partierne mener, at udfasningen bare kan ske fra i morgen - af hensyn til eksempelvis bilsælgere, der har indkøbt mange plugin-hybridbiler.

- Der er sikkert mange bilforhandlere og importører, der skal tages hensyn til her, og det er vi selvfølgelig også parate til, siger Henning Hyllested.

Og jo hurtigere det går, desto tidligere vil flere i stedet købe en bil, der kører på ren el, mener SF's Signe Munk.

- Jeg tror, vi kan få flere CO2-reduktioner ved at presse den økonomiske tilskyndelse over på elbiler i højere grad, siger hun.

Signe Munk, SF's klima- og energiordfører, vil gerne droppe rabatten på pluginhybriderne. Hun mener, det også vil fremme salget af elbiler.

Ekspert: Rabat giver ikke mening

Mogens Forsgerau er professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, og i hans optik giver det ikke mening at fortsætte rabatten på pluginhybrider.

- Jeg synes, man skal sige, at man har politisk ønsket at give en rabat til de her biler, fordi de er grønne, nu det har det vist sig, at det er de ikke, og så må man logisk set lave det om, så man ikke støtter noget, man ikke havde tænkt sig at støtte, siger han.

Den nye skatteminister, Jeppe Bruus (S), skal i samråd klokken 10.15.