Per Stig Møller var idémand bag Radio24Syv: Hvorfor ødelægge en succes?

Per Stig Møller stod i 2010 bag Radio24Syv. Regeringens besparelser vil fjerne radioen, som vi kender den, siger han.

Det var den daværende konservative kulturminister Per Stig Møller, der i 2010 besluttede at sende en radiokanal i udbud som konkurrent til DR’s taleradio P1 og dermed banede vejen for Radio24syv. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen, Type 1)

Det vakte opsigt, da den daværende konservative kulturminister Per Stig Møller i 2010 besluttede at sende en radiokanal i udbud som konkurrent til DR’s taleradio P1.

Radioen blev på Christiansborg og i folkemunde døbt Radio Møller.

I november 2011 åbnede Radio24Syv så for mikrofonerne. De har stået åbne lige siden, men nu lægger regeringen op til en grundlæggende forandring af radiokanalen. Budgettet skal barberes med en tredjedel over fem år, og kanalen skal delvist finansieres af reklamer.

Det huer ikke ligefrem Per Stig Møller, der kalder det for en "voldsom beskæring".

- Så får man i hvert fald ikke Radio24Syv, konstaterer han.

Regeringens udspil om at skære i Radio24Syv falder heller ikke i god jord hos støttepartiet Dansk Folkeparti, der betegner oplægget som "voldsomt".

Voldsom besparelse

Hele grundtanken bag Radio24Syv var at etablere en radio, der med en ordentlig finansiering i ryggen kunne udgøre en stærk konkurrent til taleradioen på DR. For var budgettet ikke højt nok, ville radioen få svært ved at tiltrække lyttere, pointerer Per Stig Møller.

- Nu drejer man så over igen og laver en radio, som er det, vi ikke ville i 2010 – en radio som kører på pumperne fra starten af, siger han.

- Jeg gik ind i det – ikke fordi jeg havde noget mod program 1 (P1, red.), men for at få mangfoldighed i kultur- og samfundsdebatten. Det er jo lykkedes med 24Syv. Derfor ved jeg ikke, hvorfor man vil ødelægge noget, der er lykkedes godt.

- Den her voldsomme beskæring betyder i hvert fald, at man ikke får 24Syv.

Regeringen argumenterer jo med, at man samlet vil have mindre statslig medievirksomhed. Både DR og TV 2-regionerne har udsigt til besparelser. Hvorfor er det ikke rimeligt, at også Radio24Syv skal finde besparelser?

- Det er jo en voldsom besparelse i forhold til, hvad andre udsættes for. Og så var det jo netop meningen, at man skulle have en privat konkurrent til DR. Det fik man med Radio24Syv. Det er jo ikke en bestyrelse udpeget af ministeren, der sidder der. Det er jo altså en privat konkurrent til DR, der så har fået licenskroner.

Radio24syv kan få reklamer

Når den gældende tilladelse til Radio24syv på FM4 udløber ved udgangen af oktober 2019, vil regeringen genudbyde FM4 "med henblik på senere overgang til digital radio", lyder det i udspillet.

Den nye Radio24syv vil til gengæld få adgang til reklameindtægter. Men det er Per Stig Møller ikke videre imponeret over.

- Nu kan de få lov at få reklamer, men så skal de ud og konkurrere med alle lokalradioerne og tv om reklamekronerne. Det bliver i hvert fald en anden radio, når det bliver en kombineret licens og reklameradio, siger han.

Alt i alt mister man en stærk konkurrent til P1, konkluderer den tidligere konservative minister.

- Man svækker den eneste konkurrent på samfunds- og kulturstoffet til Danmarks Radio. Det er ikke mere pluralisme. Det er en svækkelse af den samlede kultur- og samfundsdebat.