Regeringspartierne kører ikke i samme retning, når det drejer sig om fartgrænsen på de danske landeveje.
Socialdemokraterne vil ikke umiddelbart bakke op om, at fartgrænserne på landevejene skal sættes i vejret fra 80 til 90 km i timen.
- Når det handler om noget så vigtigt som vores trafiksikkerhed, så tror jeg, at man skal være påpasselig med bare at slå ud med armene og sige, ja lad os bare få farten op, siger Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn.
V: Fartkontrol firedoblet
Uanset Socialdemokraternes tøven samler de Radikales forslag bredt politisk flertal. Venstres ikke offentliggjorte landdistriktsudspil indeholder nemlig et identisk forslag om at hæve fartgrænsen på landeveje til 90 km.
Venstre kæder forslaget sammen med, at fartkontrollen for nylig er blevet firedoblet - hvor der tidligere var 25 fotovogne er der nu 100 fotovogne, der blitzer bilister, der kører for stærkt.
- Med alt det fartkontrol, vi har fået, så kunne det måske være en god ide at indrette fartgrænserne efter den sunde fornuft. Så for fremtiden skal der stå 90 på skiltene på landevejen, fordi danskerne skal hurtigere frem, siger retsordfører Karsten Lauritzen (V).
Og det bakkes op af både de Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti.
- Vi synes det er et super godt forslag. Det er lidt overraskende, at det er de Radikale kommer med det. Man kan sagtens køre 90 kilometer i timen på landevejene. Det gør bilisterne jo allerede i dag, siger Dansk Folkepartis retsordfører, Peter Skaarup, der tilføjer, at hvis ikke regeringen selv vil fremsætte lovforslag om at hæve hastigheden til 90, så vil Dansk Folkeparti tage initiativ til at fremsætte et beslutningsforslag i Folketinget.
- Så vi kan få vedtaget en højere fartgrænse på landevejene allerede inden det kommende valg, siger Peter Skaarup.
S: Kun udvalgte strækninger
Socialdemokraterne erkender da også, at de nu risikerer at komme i mindretal.
- Hvis der er et flertal, er vi under alle omstændigheder nødt til at forhandle om det, siger Rasmus Prehn.
Mens de Radikale mener 90 km på landeveje skal være den fremtidige fartgrænse, vil Socialdemokraterne ikke være med til en generel forhøjelse. Kun de vejstrækninger, der er særligt sikre, kan det komme på tale at hæve fartgrænsen til 90, mener det store regeringsparti.
- Jeg tror det mest realistiske er at tage udvalgte veje. Det er steder, hvor der er lange afstande, og hvor der ikke motorveje. Så det giver god mening at kigge konstruktivt på det, for der er steder, hvor man sagtens kan køre 90 hvor man i dag kun må køre 80, siger Rasmus Prehn.
SF enig med S
På venstrefløjen mener man, at de Radikale er kørt helt af sporet.
- Det er et dumt forslag, og det overrasker mig, at det er De Radikale, der kommer med det. For det ligger i forlængelse af den evige bestræbelser blandt de borgerlige på at forhøje fartgrænserne. Men det forringer færdselssikkerheden, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.
Også SF's gruppeformand, Jonas Dahl, er kritisk over for en generel forhøjelse af fartgrænsen til 90 km i timen.
- Jeg er en smule bekymret for en generel forhøjelse, da det kan betyde flere trafikdræbte. Men vi vil gerne være med til at diskutere en forhøjelse på udvalgte strækninger, hvor politiet også vurderer, at det er en god ide, siger han.
Både Radikale og Venstre understreger dog, at selv om de nu ønsker den generelle hastighedsgrænse på landevejene sat op til 90 kilometer i timen, kan der være særligt farlige landeveje, hvor man fortsat skal have en lavere fartgrænse, for eksempel på 80 kilometer i timen.
Fartgrænserne på de danske veje har i årtier været et af de helt store slagsmål mellem rød og blå blok. Sidst debatten om fartgrænserne for alvor bragte sindene i kog var i starten af nullerne, da den daværende borgerlige regering hævede fartgrænsen på udvalgte motorveje fra 110 til 130 km.