Det har taget overhånd med de mange reklamer for spiludbydere og kviklånsfirmaer, der frister danskerne til at indgå hurtige sportsvæddemål.
Sådan lyder det fra skatteminister Morten Bødskov (S), efter at nye tal offentliggjort i DR P1-podcastserien 'Dan Rachlin og Ludomanien' viser, at antallet af bettingreklamer i tv og radio er tredoblet på syv år.
- Det er i dag nærmest umuligt at se sport i fjernsynet uden at blive overdænget af spilreklamer – og det er et problem. Når de tilmed ligger klods op af reklamer for kviklån, bliver problemet kun endnu større, siger han.
Et flertal i Folketinget gav i juni 2018 spillebranchen mulighed for selv at gøre noget ved reklamerne, der kan friste spilafhængige - eller dem, der er på vej til at blive det.
Det har ført til, at branchen har formuleret et såkaldt adfærdskodeks, som sigter mod at gøre reklamerne mindre aggressive.
Samtidig skal reklamerne indeholde en tekst om, hvor man kan søge hjælp.
Men indtil videre har kodekset ikke nedbragt den store mængde af bettingreklamer, konstaterer skatteministeren, der også er øverste ansvarlige for Spilmyndigheden.
- Det er tydeligvis ikke lykkedes, siger Morten Bødskov, der nu vil have branchen i tale.
- Jeg er åben over for alle ideer, der kan vende udviklingen. Og som ny skatteminister har jeg desuden besluttet at indkalde branchen til møde lidt senere på året om de åbenlyse problemer, siger han.
SF vil lovgive mod spillereklamer
Blandt regeringens støttepartier SF, Enhedslisten og Det Radikale Venstre er der opbakning til et helt eller delvist forbud mod spillereklamer.
Det er "enormt tiltrængt", at der blive gjort noget ved problemet, lyder det fra SF's erhvervsordfører, Kirsten Normann Andersen.
- Vi vil gerne gå så langt, vi kan, for at forebygge ludomani. Og personligt vil jeg helst have et totalforbud på tv og på nettet, fordi jeg tror, det er det mest virkningsfulde.
- Men sekundært kan man også se på at lave begrænsninger, så de her reklamer ikke er målrettet de svageste.
Det gælder også de såkaldte kviklån, som ofte går hånd i hånd med spillereklamerne, mener Kirsten Normann Andersen.
- Dem vil vi også gerne have sat et loft over, så de ikke kan blive udbudt med en vanvtitig ÅOP (årlig omkostning i procent, red.) og til mennesker, som vitterligt ikke har betalingsevne og derfor ender i en svær økonomisk situation.
K vil se på branchens ideer
I den anden ende af folketingssalen er De Konservative enige i, at der skal laves tiltag for at forebygge spilafhængighed og de afledte konsekvenser.
- Der er der jo ingen, der går ind for ludomani, siger erhvervsordfører Mona Juul.
Hun vil også gerne være med til at se nærmere på de omdiskuterede kviklån.
- Vi skal ikke forbyde dem, men sørge for, at man ikke blive snydt af de her ågerrenter. Der kan være masser af mennesker, der har behov for et helt almindelig lån. Og det skal vi ikke forbyde.
Men Mona Juul mener ikke, politikerne skal lægge begræsninger på spiludbydernes reklamer her og nu.
- Jeg har det synspunkt, at vi ikke skal forbyde noget, men dæmme op for de uhensigtsmæssigheder, der findes. Og der har branchen måske allerede noget på vej.
Radikale vil lukke EU-smuthuller
Hos Det Radikale Venstre er medlem af Europa-Parlamentet Morten Helveg Petersen bekymret over den voksende mændge af spillereklamer i tv og radio.
- Det her har nået et omfang, som er helt vildt. Og jeg kan bare se på min egen omgangskreds, hvor jeg har venner, hvis børn er blevet ludomaner, siger han.
Morten Helveg Petersen vil nu se nærmere på, om der er huller i EU-lovgivningen, som gør, at reklamerne alligevel vil komme ind i de danske stuer via tv-sendetilladelser i udlandet.
- Vi skal kigge på de licenser, der bliver tildelt, med henblik på at kunne sige, at hvis man skal være i Danmark, så er der nogle regler, der skal overholdes.
- Det håber jeg også, de kigger på Skatteministeriet, sige Morten Helveg Petersen.