Normalt taler venstrefløjen om, at de bredeste skuldre skal bære det største ansvar. Det gælder ikke mindst, når det handler om skat.
Men både SF og Enhedslisten står bag den aftale, der til næste år pålægger almindelige danskere en afgift på flyrejser, mens rigmænd kan flyve med privatfly uden at betale en afgift.
Regeringen indgik aftalen om en passagerafgift sidste år med SF og Enhedslisten. Indtægten fra afgiften skal både gå til en grøn omstilling af luftfarten og en højere ældrecheck.
Klimaaftrykket fra privatfly er på ni populære ruter fra Danmark ud i Europa i gennemsnit 17 gange højere per passager, end hvis passagerne havde taget turen i rutefly.
Det viser helt nye beregninger foretaget for DR af Morten Winther. Han er seniorrådgiver på Aarhus Universitet og regner også på klimaaftryk fra transport for flere ministerier og FN.
'Det hele er ikke perfekt'
Det var Enhedslistens politiske leder, Pelle Dragsted, der udtalte sig, da aftalen blev indgået. Men han siger i dag nej tak til interview og spiller bolden videre til partiets klimaordfører, Søren Egge Rasmussen.
Han understreger flere gange, at nogle af pengene fra afgiften går via ældrechecken til de fattigste pensionister. Han peger også på, at Enhedslisten kort efter aftalen blev indgået, fremlagde et beslutningsforslag i Folketinget om en afgift på privatfly. Et forslag som dog blev stemt ned.
- Vi er med i aftalen, fordi man indfører en flyafgift, og det er sådan set meget vigtigt. Og vi afsætter også nogle penge, så de fattigste pensionister får en højere ældrecheck. At det hele så ikke er perfekt i den aftale, det er, som det er. Det er svært at forhandle med en flertalsregering.
Men det er også en aftale, hvor den almindelige dansker skal betale afgift for at flyve, mens de allerrigeste danskere, som forurener allermest, ikke skal betale afgift. Er det Enhedslistens politik at gøre det på den måde?
- Nej, det er det ikke. Det var derfor, vi har stillet et beslutningsforslag for at rette op på det.
Men hvorfor er I så med i sådan en aftale?
- Jamen, vi er med i den aftale, fordi man indfører en flyafgift, og fordi man giver større beløb til de fattigste pensionister.
Hvad siger du til symbolværdien i, at I er med til at lave en afgift, der freder de rigeste, men som giver en afgift til de almindelige danskere, når de flyver.
- Altså, vi ser på helheden i de aftaler, vi indgår. Og det er jo ikke fordi, vi har opgivet at indføre afgifter på privatflyvningerne. Vi stillede jo sådan set et beslutningsforslag, inden vi var færdige med forhandlingerne.
Det blev jo stemt ned i Folketinget, men den aftale, du indgik med regeringen, freder de rigeste danskere. Så det, du har lagt stemmer til, har jo betydet, at de rigeste danskere ikke betaler afgift.
- Vi har lagt stemmer til, at vi hjælper med at forhøje ældrechecken til de fattigste danskere. Det synes jeg er rigtig godt.
Ja, men det er lidt at afspore det. I har lagt stemmer til, at den almindelige dansker skal betale flyafgift, og de rigeste danskere, som flyver i privatfly, ikke skal.
- Jamen, det er korrekt, at det er udfaldet af den aftale, men samtidig har vi jo stillet et forslag, der lapper det hul. Så jeg har det helt fint med, at vi hjælper de fattigste pensionister, siger Søren Egge Rasmussen.
'Jeg ser det ikke som en fredning'
I SF er klimaordfører Signe Munk havnet i samme situation. Hun er med i aftalen, men taler også for, at rejser med privatfly skal omfattes af en afgift.
- Det er jo helt åbenbart, at der er en urimelighed i, at rigmænd, der bruger privatfly, som vi andre bruger toget, ikke betaler. De har en klimaregning, som der også skal betales for.
Hvorfor er SF med i aftalen?
- Fordi den aftale tager et godt skridt med at få en klimaafgift på ruteflyvninger i Danmark. Det har vi ikke haft hidtil. Vi vil gerne lægge det element til, at der også kommer en afgift på privatfly. Det prøvede vi at få ind i den her aftale. Det var der ikke villighed til i regeringen.
Hvad synes du, at symbolværdien er i, at I freder de rigeste familier og deres mest klimabelastede flyvninger?
- Jeg synes, det skal ikke ses som en fredning. Det er simpelthen en forkert måde at tage det ned på. Aftalen om en passagerafgift, som er en klimaafgift på flyvninger med rutefly, er et vigtigt skridt fremad i forhold til at sige, at der skal være en sammenhæng mellem CO2-udledning og betaling. Men det skal selvfølgelig også overføres til privatfly.
Du siger, at det ikke er en fredning. Hvad vil du så kalde det, når du har været med til at lave en aftale, hvor menig mand skal betale en afgift for at flyve, mens de allerrigeste danskere kan flyve i deres privatfly, uden at betale en afgift?
- Jamen, det er en aftale om en passagerafgift på ruteflyvninger, som er den klimaafgift, man kan lave på ruteflyvninger. Man kan ikke lave en passagerafgift på samme måde for privatfly, siger Signe Munk.
Skatteminister vil se på model for privatfly
Skatteminister Rasmus Stoklund (S) peger på, at der ikke bliver udstedt en billet til et privatfly, og derfor er det svært at lave en passagerafgift.
Mne han åbner nu op for, at der kan komme en afgift på privatfly.
- Vi har den klare holdning, at privatflyene også skal bidrage til den grønne omstilling af luftfarten. Og derfor skal vi så finde den rette metode.
Kan du forstå, hvis passagerer på rutefly undrer sig over, at man ikke skal betale en afgift, når man flyver med et privatfly?
- Ja, det kan jeg sådan set godt. Og det er også derfor, jeg siger, at vi skal finde den rette model i forhold til privatflyene.
På DRTV kan du se den nye DR-dokumentar "De superriges privatfly" om brugen af privatfly, der er ejet af de rigeste familier i Danmark. Dokumentaren bliver også vist i aften på DR1 kl. 21.25.