Er du ejer af en elbil, kan du måske se frem til at komme hurtigere igennem byen, og betale mindre for at parkere.
Regeringen vil nemlig give landets kommuner mulighed for at tillade, at såkaldte lav- og nulemissionsbiler i fremtiden kan køre i busbaner, ligesom kommunerne skal have lov til at give grønne biler rabat på parkering.
Det fremgår af regeringens klima- og luftudspil, som præsenteres i morgen. Udspillet indeholder i alt 39 initiativer og er blevet døbt ”Sammen om en grønnere fremtid”.
Forslagene om at lade kommuner give parkeringsrabat og tilladelse til kørsel i busbaner, skal ifølge regeringen gøre det mere attraktivt at vælge en elbil eller en anden nul- eller lavemissionsbil, næste gang der skal købes ny bil.
Det skal altså være den enkelte kommune selv, der beslutter om grønne biler som elbiler, hybridbiler, brintbiler med mere må køre i busbaner.
I Københavns Kommune tager teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL), som blandt andet har ansvaret for hovedstadens trafikopgaver, godt imod regeringens forslag.
- Det lyder rigtig positivt, at vi kan fremme biler, der forurener mindre, og give fordele til de biler, der ikke udleder partikler og så videre. Det vil vi rigtig gerne kigge på, siger Ninna Hedeager Olsen.
- Min eneste bekymring er, at hvis der kommer rigtig mange elbiler i busbanen, så kan det gøre det mindre attraktivt at tage bussen, som kan blive forsinket. Det er det, det skal afvejes imod, for den offentlige transport er jo endnu mere miljøvenlig og giver mindre trængsel, siger hun.
Jagtvej kun for grønne biler
Det vil ifølge Ninna Hedeager Olsen kræve et flertal i Københavns Borgerrepræsentation at lade grønne biler køre i busbanen – hvis regeringens forslag om at lade kommunerne tage en sådan beslutning vel og mærke bliver en realitet.
Hvis det stod til Enhedslisten, som den københavnske teknik- og miljøborgmester repræsenterer, ville man imidlertid gå endnu længere end at lade grønne biler køre i busbanen.
- Jeg kunne godt tænke mig at udvide, så det var flere vejbaner, hvor der kun måtte køre miljøvenlige eller kollektive transportformer, siger Ninna Hedeager Olsen.
Hun peger som eksempel på den stærkt trafikerede Jagtvej i København som en strækning, man ifølge teknik- og miljøborgmesteren med fordel kunne gøre eksklusiv for grønne biler og busser.
- Jagtvej er så forurenet, den er meget smal, og der er meget kø. Det gør, at partikelforureningen er rigtig høj på Jagtvej. Så det kunne for eksempel være en vej, hvor man gav miljøvenlige biler og offentlig transport den fordel, at de kunne stikke midt gennem Nørrebro, og at forurenende biler er nødt til at køre udenom så tæt befolket et område, hvor der også ligger mange daginstitutioner og skoler, siger Enhedslisten-borgmesteren.
Regeringen fremlægger sit samlede klima- og luftudspil i morgen formiddag.