- Vi pendlere får ingenting ud af det her, udover noget røgslør. Det gør ingen forskel.
Sådan lyder det fra Pendlerklubben Kystbanens talsmand Michael Randropp, der mener, at den nyeslåede transportminister Magnus Heunicke (S) svigter de rejsende ved ikke at give konkrete fremtidsplaner.
- Strækningerne skal forhandles på plads den 1. januar, og man kan altså ikke lave udbud på 10 måneder. Vil man så lave kontrakterne med DSB igen? Spørger han.
Statens kontrakt med DSB om togkørsel slutter nemlig ved udgangen af i år, men Magnus Heunicke vil ikke sætte navn på, hvilke strækninger andre selskaber får lov at byde ind på.
Alle strækninger skulle have været med
Michael Randropp er dog overordnet glad for transportministerens udmelding om at ville have mere privat togkørsel i Danmark.
- Vi er sådan set ligeglad med, hvem der kører trafikken. Vi ved bare, at ved man ved at lave udbud presser selskaberne til at yde noget ekstra, så det er vi selvfølgelig glade for. Men det bør gælde alle strækninger, siger han.
Magnus Heunicke udelukker nemlig de strækninger, som der allerede er planer om at ombygge de kommende år.
- De strækninger bliver først færdige i 2020, så jeg kan ikke se, at hvor udbud kan have positive konsekvenser for pendlerne, siger Michael Randropp.
Kystbanen er den vigtigste strækning
Michael Randropp kritiserer især, at Magnus Heunicke har udelukket at sende Kystbanen i udbud, i hvert fald ikke de næste fem år.
- Kystbanen er jo den største. Og den kan man nå at få på plads, hvis den bliver sendt i udbud, siger han og henviser til, at Kystbanen igen er til forhandling efter 2015.
DSB må dog gerne overordnet være rygraden i den kollektive trafik, som Magnus Heunicke har proklameret. Det kræver bare, at selskabets fokus vender tilbage på kunderne.
- For min skyld må det gerne være dsb. Vi er faktisk ligeglade med, om der står DSB eller Arriva. Men hvis DSB skal være rygraden, så kræver det altså, at det bliver et sundt DSB med brugernes øjne, siger pendlertalsmanden.