Plug-in-hybrider er grønne, og der kommer ingen genforhandlinger af deres afgiftsniveau før i 2025.
Sådan har afvisningen lydt igen og igen fra manden for enden af bordet i Skatteministeriet - Morten Bødskov.
Nu er ministeren imidlertid en anden, og der er en mulighed for at 'drøfte aftalen' om afgiftsrabatter på de såkaldte plug-in-hybrider.
Det siger den nye mand i spidsen for ministeriet på sit første samråd i dag.
Han hedder nu Jeppe Bruus, og modsat sin forgænger er han klar til at drøfte afgiftsnivauet på bilerne, når en anden stor undersøgelse ligger klar til marts. Her ventes Skatteministeriet at modtage svarene på en spørgeskemaundersøgelse fra Danmarks Statistik blandt ejerne af biltypen.
- Det er klart, at vi skal have en drøftelse af pluginhybridernes grønne aftryk.
- Viser det sig, at der er behov for at justere på de forudsætninger, vi lagde til grund for aftalen, så er jeg klar til at kigge fordomsfrit på det, lyder det fra Jeppe Bruus (S).
Ministerier beklager tilbageholdt undersøgelse
Plug-in-hybriderne er kendetegnet ved, at de, foruden at kunne køre på benzin, også har et mindre batteri, der typisk giver mulighed for at køre et to-cifret antal kilometer på strøm.
Flere undersøgelser har vist, at bilerne udleder mere CO2 end den grænse, som ellers definerer en grøn bil i bilaftalen. Bilaftalen blev indgået mellem regeringen, Enhedslisten, SF og De Radikale tilbage i slutningen af 2020.
En hidtil tilbageholdt undersøgelse om bilerne fra Vejdirektoratet tegner samme billede.
Derfor havde støttepartierne, der alle kræver aftalen genåbnet og genforhandlet, kaldt skatteministeren i et samråd her til formiddag.
På samrådet i Folketinget beklager Jeppe Bruus på vegne af flere ministerier, at rapporten fra Vejdirektoratet ikke blev offentliggjort, da den var færdig.
- Skatteministeriet finder det ærgerligt, at Skatteministeriet, Transportministeriet og Vejdirektoratet allerede dengang offentliggjorde notatet med en tilkendegivelse af de forbehold, der var.
Diskussionen om, hvorvidt plug-in-hybriderne er grønne eller ej, er bestemt ikke ny. Den tog for alvor fart sidste år, da EU-Kommissionen besluttede, at plug-in-hybriderne ikke længere anses som grønne fra 2026.
En overgangsteknologi
Selvom den nye skatteminister på samrådet forsøger at komme støttepartierne i møde i forhold til deres krav om genforhandling, så fastholder han, at det er en diskussion med 'mange nuancer', og at bilerne for ham at se ' er en god overgangsteknologi'.
Sidstnævnte med henvisning til, at flere undersøgelser har peget på, at langt de fleste ejere af plug-in-hybriderne ville vælge en fossilbil fremfor en elbil. Siden er der imidlertid slået tvivl om validiteten af særligt én undersøgelse, som ministeriet har brugt.
Hybriderbilerne får klækkelig skatterabat i form af en afgiftsnedsættelse. Den var sidste år i gennemsnit 108.700 kroner per bil med det formål at fremme salget af såkaldte "grønne" biler. Sidste år blev der solgt mere end 40.000 plug-in-hybrider herhjemme.
Afgiftsrabatten udfases langsomt frem mod 2030.
Enhedslisten har krævet, at der indføres afgifter på hybridbilerne hurtigst muligt igennem længere tid. Her er transportordfører Henning Hyllested godt tilfreds med signalerne fra ministeren.
Han tolker det sådan, at der nu er rum for en forhandling.
- Jeg hører nogle klart ændrede signaler fra den nye skatteminister. Det er jeg selvfølgelig glad for.