Minister er i tvivl om, hvad han må – så nu skal en hel kommission undersøge det

Der er opstået tvivl om, hvorvidt det nye beredskabsministerie kan stille specifikke krav eller om kun komme med anbefalinger.

Hvornår en beredskabskommission skal komme med svar, vil Schack Pedersen ikke sætte dato på. Det skal bare ske hurtigst muligt og fagligt forsvarligt, lyder det. (Foto: © Ida Marie Odgaard, Ritzau Scanpix)

Hvor meget magt har det nye beredskabsministerie egentlig? Det vil ministeren have en kommission til at svare på.

Der er nemlig opstået tvivl om, hvorvidt ministeren, Torsten Schack Pedersen (V), rent faktisk kan stille specifikke krav, eller om han kun kan komme med anbefalinger.

- I dag har jeg en opgave i at sikre en koordinering på tværs af dem, der har det såkaldte sektoransvar. Og spørgsmålet er, skal jeg have beføjelser, der er mere vidtgående end koordinering?

- Det tror jeg er et ret stort spørgsmål med nogle store konsekvenser. Derfor synes jeg, at det er naturligt at bede en beredskabskommission om at se på det spørgsmål, siger han.

Når han snakker om sektoransvar, handler det for eksempel om, hvad de enkelte plejehjem skal have klar til hver enkelt beboer. Det er i dag kommunerne, der har ansvaret for det.

Og det er her, ministeren vil have afklaret, om han kun kan komme med anbefalinger til de enkelte plejehjem og dermed enkelte kommuner, eller om han kan påkræve, at de for eksempel har et minimumslager af mad og vand.

Er I i tvivl om, om I fra ministeriets side kun har mulighed for at anbefale, eller om I har mulighed for at kræve ting?

- Det er klart, at når vi har etableret et nyt ministerium for samfundssikkerhed og beredskab, så samler vi opgaver, der tidligere var spredt ud på otte ministerier. Det giver en langt stærkere styring, et mere robust ministerium til at løse de opgaver i den brede samfundssikkerhed. Så er der rejst et spørgsmål om sektoransvarsprincippet i alle tilfælde er godt nok?

Det ministeren mangler svar på er altså, om han udover sin koordinerende rolle også kan stille krav til kommuner, regioner og andre med sektoransvar.

Er ansvaret stadigvæk uklart?

Da statsminister Mette Frederiksen for få måneder siden præsenterede oprettelsen af det nye Ministerie for Samfundssikkerhed og Beredskab, lød det, at det overordnede ansvar for landets beredskab er uklart, hvorfor der var brug for et nyt ministerie.

Det overordnet ansvar er vel stadigvæk uklart?

- Nej, det overordnede ansvar er klart blevet styrket med etablering af ministeriet. For det ansvar, der tidligere var delt ud på otte ministerier, er nu samlet et sted under mit ansvar, siger Schack Pedersen

Men det er vel stadigvæk uklart i forhold til, at du nu gerne vil have en kommission til at kigge på, om du har mulighed for at kræve og ikke kun have en koordinerende rolle?

- Med etablering af Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab er ansvarsfordelingen blevet langt tydeligere og langt mere klart, fordi områder, der tidligere var fordelt på otte ministerier nu er samlet under ét ministerium, mit ministerium, hvor jeg har ansvaret, svarer han igen.

Symbolpolitik

Tvivlen om, hvorvidt ministeren kun kan anbefale eller kan stille kommuner bestemte krav, møder skarp kritik fra Carsten Bach, der er beredskabsordfører i Liberal Alliance.

- Det har lige fra starten af været svært at gennemskue nødvendigheden i at oprette et ekstra ministerie. Vi tror grundlæggende ikke på, at det er nødvendigt for at løse de udfordringer, der er i forhold til det danske beredskab.

- At regeringen ikke engang har tænkt igennem, hvad ministeriet skal have af beføjelser, understreger vores mistanke om, at der primært er tale om symbolpolitik, siger han.

I Danmarksdemokraternes beredskabsordfører, Lise Bechs, øjne er ministeriet endt med at være en tom skal uden indhold.

- Det virker simpelthen underligt, at man har oprettet et beredskabsministerium uden først at afklare, hvilke beføjelser og hvilken magt, der skal følge med.

Torsten Schack Pedersen (V) blev præsenterede som minister for det helt ny oprettet Ministerie for Samfundssikkerhed og Beredskab, da Mette Frederiksen (S) præsenterede ændringerne i regeringens ministerhold foran Amalienborg den 29. august i år. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Er ikke i tvivl om opgaverne

Regeringen har maksimalt to år inden næste folketingsvalg. Men hvornår en beredskabskommission skal komme med svar, vil Schack Pedersen ikke sætte dato på. Det skal bare ske hurtigst muligt og fagligt forsvarligt, lyder det.

Han peger på, at der er en række forskere og eksperter, der har anbefalet, at man ser på, om sektoransvaret i alle tilfælde er det rigtige, eller om ministeren skal kunne komme med krav.

På spørgsmålet om, hvorfor det ikke har været afklaret, inden man har oprettet ministeriet, lyder det nogenlunde samme svar fra ministeren igen:

Der er kommet en klar ansvarsfordeling, da man nu har samlet ansvaret under ét ministerium.

Kogt helt ind til benet, er det så et spørgsmål om, at du og I i ministeriet er i tvivl om, om I er mere end bare en koordinerende rolle - der samler alt ansvaret under en paraply – eller om I har yderligere beføjelser?

- Ministeriets opgaver er velbeskrevne. Og det, at vi får samlet opgaver, der tidligere har været spredt ud over, sørger jo netop for, at der er en klar ansvarsfordeling. At der er et politisk fokus på at sikre, at vores samfunds beredskab bliver løftet. Det er vigtigt, og det er en opgave, som jeg har taget på mig fra den første dag som minister.

Men du er i tvivl om, hvor meget reelt magt du faktisk har?

- Nej, jeg ikke er i tvivl om de opgaver, der ligger på mit bord, som jeg har ansvaret for og som vi arbejder med hver eneste dag. Der er et spørgsmål om det sektoransvarsprincip, som vi normalvis hylder, om det i alle tilfælde er det rigtige. Og det er det, jeg synes er en rigtig god idé at få belyst, siger ministeren.