Korrespondent: Bizart med Togfond uden om regeringen

Det hører til sjældenhederne, at partier bruger milliarder, uden regeringen er med, siger Christine Cordsen.

Togfonden skal finansiere en række jernbane-projekter, som blandt andet skal sikre hurtigere togdrift mellem de største byer. (Foto: © Òlafur Steinar Gestsson, Scanpix)

Regeringen står i en usædvanlig situation, fordi et flertal uden om den har indgået aftale om at bruge yderligere to milliarder kroner på at udvide Togfonden.

Det siger DR's politiske korrespondent, Christine Cordsen.

- Det er lidt bizart, at der er flertal uden om regeringen, som står fast på, at Togfonden skal blive ved med at være der, siger hun.

Det er Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Enhedslisten, De Radikale og SF, som med de ekstra midler vil sikre en bedre kollektiv trafik.

- Det gør, at vi har styr på finansieringen fremover, og at Togfondens fase 1 kan gennemføres, sagde Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, tidligere i dag om aftalen.

Unormalt at stå uden for

Projekterne i Togfondens fase 1 betyder blandt andet midler til en ny bane over Vestfyn samt elektricificering af strækningen mellem Fredericia-Aalborg og Roskilde-Kalundborg. Det betyder også en hastighedsopgradering mellem Fredericia-Hobro og Hobro-Aalborg samt bedre internet i togene.

Læs også

Finansministeren tager oppositions-aftale om Togfonden køligt

Ifølge Christine Cordsen ses det ikke særlig ofte i dansk politik, at partier uden om en regering kan beslutte at bruge milliarder på aftaler, som regeringen ikke er med i.

- Det er bestemt ikke normalt. Det normale ville være, at en regering havde tilsluttet sig aftalen og kom med ind ved forhandlingsbordet og var med til at bestemme, hvad pengene skulle bruges til, siger hun.

Det ser dog ikke ud til at ske i dette tilfælde, for parterne kan slet ikke blive enige, påpeger Christine Cordsen.

Læs også

Lettelse på Vestfyn over linjeføring: Det er en god dag

- Regeringen er så meget imod hele denne her konstruktion af Togfonden. De gange, hvor man har forsøgt at forhandle sig til forlig, er det endt i konflikt og ballade, så foreløbig fortsætter denne her situation, siger hun.

Finansministeren ser lille aftale

Finansminister Kristian Jensen (V) sagde tidligere, at han respekterer flertallet mod regeringen, og for ham at se, er det ikke nogen særlig stor aftale, der er indgået.

- Som jeg har forstået det, så snakker man om cirka 50 millioner kroner, der skal bruges i 2018 ud af et budget på 500 milliarder kroner i offentligt forbrug. Så det virker som en meget lille aftale, der er præsenteret i dag, sagde han.

Aftalen om Togfonden faldt formelt på plads i januar 2014 mellem den daværende SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten for at sikre hurtigere togdrift mellem de største byer.

Togfondens projekter tilbage på skinner

  • Et flertal uden om regeringen har indgået aftale om at udvide Togfonden med to milliarder kroner.

  • Pengene tages fra aftalen om "bedre og billigere kollektiv trafik", der blev indgået af samme forligskreds i 2012.

  • Med den nye udvidelse ender Togfondens første fase med at koste omkring 15 milliarder kroner. Anden fase vil koste knap 14 milliarder kroner.

  • Her er projekterne, som nu kan gennemføres:

  • * Et af de store mål er at sørge for, at der kun er en times transport mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

  • * Det involverer elektrificering af strækningerne Fredericia til Aalborg og Roskilde til Kalundborg samt kørestrøm.

  • * Partierne vælger en nordlig linjeføring på Vestfyn, som går uden om byen Skallebølle, selv om det er over 400 millioner kroner dyrere.

  • * Det går imod Vejdirektoratets anbefaling fra kort før jul, men skåner skolen og syv til otte huse.

  • * Internettet forbedres i togene, og der afsættes penge til godstrafikken i Nordjylland.

  • * Derudover kommer perroner ved Ny Ellebjerg Station i Valby, mens Øresundsbanen på en bro føres over eksisterende bane (niveaufri skæring).

  • Kilder: Togfonden.

  • /ritzau/