Den store uro i luftfartsbranchen får nu transportminister Magnus Heunicke (S) og hans ministerium til at efterlyse EU-regulering på området.
- Vilkårene i dele af branchen er urimelige og konkurrenceforvridende. En regulering af arbejdsvilkårene kan kun gennemføres på EU-niveau, udtaler ministeren i en pressemeddelelse.
Konflikter blandt personalet i SAS og Norwegian har de seneste uger parkeret tusindvis af passagerer i afgangshaller, og lavprisselskabet Ryanair har afvist at indgå overenskomst på danske vilkår.
Indviklede konstruktioner presser løn
En arbejdsgruppe med repræsentanter fra flere ministerier, luftfartsbranchen og fagforeninger har udformet forslaget, som vil have EU til at indføre fælles regler i hele unionen.
Reglerne skal gøre op med komplicerede selskabskonstruktioner, som gør det muligt at presse lønninger og arbejdsvilkår "langt under anstændigt niveau", som det hedder i pressemeddelelsen.
- Disse metoder er ikke kun en trussel mod velfærden og den nordiske model, metoderne udgør også en ulige konkurrence for de selskaber, der faktisk behandler deres ansatte ordentligt, lyder det fra Magnus Heunicke.
Norwegians piloter er nogle af dem, som ikke er ansat i moderselskabet, men derimod i en række datterselskaber.
Den norske fagforening Parat krævede under pilotstrejken, at piloterne fik en grad af jobgaranti af moderselskabet, fordi de frygtede, at konstruktionen ville blive udnyttet til at presse arbejdsvilkår for piloterne.
Kan afklare Ryanairs fremtid i Danmark
En af de ting, kommissionen i EU skal afgøre, er regler for, hvad reglerne er for et flyselskab, når de har base i et andet EU-land.
Den 18. marts begynder Ryanair at flyve fra deres nye base i København.
Fagforeninger har argumenteret for, at det betyder, at selskabet skal indgå aftaler på danske vilkår, mens Ryanair argumenterer for, at man blot skal overholde irske regler, da Ryanair er baseret i Irland.
3F har advaret om, at fagbevægelsen vil blokere for blandt andet bagagehåndtering og brændstofpåfyldning, hvis Ryanair ikke går med til at drive virksomhed på dansk overenskomst. Det fik selskabet til at svare igen med trusler om at droppe basen i København og flytte medarbejderne til udlandet.
En fast definition af det såkaldte hjemmebasebegreb på EU-niveau vil ifølge pressemeddelelsen sikre en ensartet fortolkning og håndhævelse af begrebet.