Størstedelen af verdens transport af varer foregår til søs, og langt de fleste af fragtskibene sejler på fossile brændstoffer.
Det udleder en del CO2. Selvom skibstransport har det mindste klimaaftryk per ton, der fragtes, så står shippingindustrien for knap tre procent af den samlede CO2-udledning i verden. Det er cirka 26 gange mere, end hvad hele Danmark udleder.
Men det vil shippingindustrien nu gøre op med.
- Her står der faktisk en branche, der beder om at blive reguleret. Man beder politikerne om at tage sig sammen, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Danske Rederier, til P1 Orientering.
- Det er bestemt realistisk rent teknisk. Det er et spørgsmål om politisk vilje, siger hun.
I et såkaldt 'call to action' bringer Danske Rederier - herunder Mærsk - sammen med flere end 150 andre store internationale rederier, virksomheder og organisationer inden for skibsfart et budskab til politikerne.
De ønsker, at branchen er CO2-neutral i 2050.
'Sørg for at regulere skibsfarten globalt, hvis målene i Paris-aftalen skal indfries,' skriver Danske Rederier i forbindelse med deres 'call to action'.
Hvorfor kræver det en global indsats at komme i mål med den grønne omstilling?
- Skibsfarten er det mest globaliserede erhverv. Og skal man virkelig rykke i omstillingen, bliver man nødt til at have hele verden med, siger Maria Skipper Schwern.
- Det er ikke noget, som et rederi, uanset hvor ambitiøs man er, kan bære rent økonomisk. Vi er nødt til alle at trække i samme retning. Produktion af brændstoffer, udrulning af energiinfrastruktur og så videre er en enorm opgave, som kræver en samlet global indsats. Det ville være en for stor kamp, hvis et enkelt rederi skulle stå for det.
'Den store udfordring er i virkeligheden mere politisk end teknisk'
Det er ikke kun virksomhederne, der efterspørger den grønne omstilling.
- For os er det en nødvendighed at lave en energiomstilling. Vores kunder efterspørger det, og vores kunder kommer til at have et behov for grønne transportløsninger i fremtiden, siger Berit Hinnemann, der er leder af Mærsks afdeling for udvikling af grøn transport, til P1 Orientering.
Selvom efterspørgslen efter grøn omstilling er der, mener hun ikke, at det bliver en nem opgave.
- Den største udfordring er at finde det grønne brændstof i de mængder, som vi, og andre kommer til at have brug for. Det er en stor forhindring, men det er noget, som vi skal skubbe i gang. Og det er netop det, vi vil gøre, siger hun.
Jeppe Juul, seniorrådgiver i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling, er enig. Og han mener ikke, at udfordringerne kan løses uden politiske tiltag.
- Forudsætningen for, at vi kan få det globale på plads, er, at EU gør noget. Den store udfordring er i virkeligheden mere politisk end teknisk, siger han.
Det er blevet mere realistisk at opnå den grønne omstilling end tidligere, mener han. Men der er ikke nogen global fremdrift i forhold til klimamålene, og det er et problem.
- Vi har brug for, at den progressive del af skibsbranchen melder ud på den her måde. Så kan vi forhåbentlig få de her ting på plads i EU-systemet på en fornuftig måde og komme nærmere en global løsning.
Hvad siger de danske politikere?
I et skriftligt svar til DR udtaler erhvervsminister Simon Kollerup (S) også, at der skal rykkes på den internationale dagsorden, før vi kan se mærkbare resultater.
- Ingen kan redde klimaet alene. Hverken det offentlige eller det private. Der er behov for, at alle verdens lande er ambitiøse og handlekraftige på klimaets vegne, og derfor skubber vi i regeringen selvfølgelig på for en grønne udvikling – både i EU og i IMO (FNs søfartsorganisation red.), siger Simon Kollerup.
Han ser positivt på skibsbranchens initiativ, der kan sætte et eksempel, som resten af verden kan følge.
- Jeg er glad for at se, at ambitionerne også er høje, når det kommer til at skabe en mere klimavenlig skibsfart. Det er forbilledligt, at rederier, maritime virksomheder og organisationer nu står sammen og går forrest som det gode eksempel for at lægge pres på resten af verdens store skibsfartsnationer, siger han.
Thomas Danielsen, søfartsordfører for Venstre, er også enig i, at det er på tide med grønne forbedringer på shippingområdet.
- Teknologien har overhalet os politikere, siger han.
- Vi skal sikre rammerne for, at man kan tage de grønne skridt, der er nødvendige. Og det skal vi gøre nu, siger han.
Selvom opfordringerne til grønnere ambitioner kommer fra branchen selv, mener Thomas Danielsen, at man skal gå varsomt frem med indgreb.
- Vi skal være frontløbere på grøn transport. Men vi skal ikke blive frontløbeer på en forkert måde. Det sker, hvis vi stiller krav, som man ikke skal efterleve i andre lande, siger han.