Forslaget hedder TV uden grænser, men i følge kritikerne så bliver konsekvensen af det reklamer uden grænser.
Reglerne, som et flertal i Europaparlamentet stemte for i dag, betyder nemlig, at det kan blive tilladt at reklamere i programmer til børn og afbryde programmer med en reklameblok hver halve time.
Bekymret over børnereklamer
Forslaget har mødt kritik, siden det blev fremsat, og Socialdemokraterne er fortsat bekymrede. I sær over, at der sandsynligvis kommer reklamer ind i programmer til børn.
- Det er meget trist, at et borgerligt flertal i parlamentet har valgt at sætte hensynet til den fri konkurrence over hensynet til at beskytte børnene i EU, siger europaparlamentariker Christel Schaldemose (S).
Begrænser product placement
Parlamentarikerne har dog også - lige som EU's ministre - strammet op på kommissionens forslag. For eksempel må såkaldt product placement, for eksempel positiv omtale af en bestemt type biler eller øl, kun optræde i begrænset omfang i programmer.
Men selvom det er en stramning, så er den slet ikke hård nok, parlamentsmedlem Magrethe Auken (SF)
- Vi bliver oversvømmet med reklamer. Som seer til en film, der varer 90 minutter, vil man nu kunne udsættes for 18 minutters reklame, siger hun.
Direktivet mangler nu bare at blive godkendt at EU's ministre for at træde i kraft. Den danske kulturminister Brian Mikkelsen (K), stemmer for. Samtidig har han meddelt, at han også vil holde fast i de strammere regler, som vi har i Danmark.