Når du skal på nettet for at finde pynt til din næste fest, legetøj til dit barn eller ny elektronik, kan du være ret sikker på, at det pibler frem med annoncer fra den kinesiske online-gigant Temu.
Nærmest uanset hvilket ord du bruger, når du søger.
Temu har nemlig købt sig ind på tusindvis af søgeord på Google, og det presser de danske netbutikker, der nu skal give langt mere for at markedsføre deres varer.
Det fortæller Niels Ralund, der er e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.
- Temu har nogle fantastiske marketingsbudgetter på omkring tre milliarder dollar (20,6 milliarder danske kroner) om året. De er inde og købe stort set alt, der hedder søgeord, og det betyder, at hele markedet for søgeord er blevet 20-30 procent dyrere.
Tidligere er Temu beskyldt for at sælge varer, der ikke lever op til europæiske krav, som danske virksomheder skal. Og netop derfor møder deres aggressive markedsføring nu også kritik.
Blandt andet fra Anja Lytzen, der er stifter af Lirum Larum Leg, der sælger legetøj til børn online.
Ifølge hende selv er nogle af deres annoncepriser steget med 53 procent, og det betyder, at de langt fra er ligeså synlige på nettet som førhen.
- Det er meget voldsomt og er gået meget stærkt. Og det er ikke fordi, vi er bange for konkurrence, det er vi vant til. Men det er den volumen, de kommer med, og at de kommer ind på andre vilkår, der gør konkurrencen ulige.
- Vi bruger rigtig mange ressourcer på at sikre, at varerne er i orden, og jeg ved, at vores leverandører bruger rigtig mange penge på tests. Så det er på ulige vilkår, når Temu kan sende produkter ind over grænsen, som måske hverken er testet eller godkendt.
Temu skriver i en mail til DR, at de arbejder ud fra den gældende lovgivning på de markeder, de opererer på, og konkurrerer på lige fod med alle andre og under samme betingelser for markedsføring som enhver anden virksomhed.
En dyr auktion
Hver gang du søger på et produkt på Google, ligger der en række annoncer øverst fra de virksomheder, der har budt ind på søgeordet.
Annoncerne fungerer ligesom en auktion. Jo flere der byder ind på et ord, jo dyrere bliver det at være med, forklarer Halfdan Timm, der er partner i marketingbureauet Obsidian Digital.
- Det kan være, at nogle byder tre, fem eller syv kroner for at få lov til at blive vist, når man for eksempel søger på hvid skjorte. Og der kan vi bare se, at Temu går ind og byder 20 kroner. Så de kommer til at ligge nummer ét, skubber alle andre ned i rækkerne og trækker samtidig prisen op for alle.
Netop det mærker Anja Lytzen også konsekvenserne af.
- Det har stor betydning, for det betyder jo, at vi ikke er ligeså synlige. Og når vi ikke er ligeså synlige, så mister vi ordrer. Og det er det, vi lever af.
Fald i ordrer er også det Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, hører fra medlemmerne.
Ifølge ham taber danske netbutikker millioner af kroner i konkurrencen med Temu.
- Når man søger på noget, så er otte ud af ti af de resultater, der kommer frem, Temu. Og derfor bliver danske virksomheder ikke længere vist i søgningen. Det påvirker både salget og omkostningerne. Det er en rigtig dårlig cocktail.
Ufine forretningsmetoder
Tidligere har blandt andre mediet Detailwatch sat fokus på Temus metoder, der også omfatter, at de lægger sig tæt op ad etablerede virksomheders navne i Google-annoncer.
Det oplevede Anja Lytzen også, da hun for nyligt søgte på sin egen virksomhed.
- Lirum Larum Leg er et registreret varemærke, så det kan de ikke bruge. Men de bruger så bare Lirum Larum og skriver op til 90 procent rabat.
- Jeg synes, det er virkelig ufine forretningemetoder. Og det er ikke noget, jeg ellers har oplevet gennem de 18 år, jeg har haft virksomhed.
At lægge sig tæt op ad virksomheders navne er ikke bare ufine metoder, men kan også være på kanten af markedsføringsloven, fortæller Halfdan Timm, partner hos marketingsbureauet Obsidian Digital.
- Det er dårlig stil, og i mange tilfælde er det også ulovligt. For man må ikke fremkalde en forveksling, som det hedder i markedsføringsloven. Man må ikke lade som om, at man er en anden virksomhed. Og det er den, Temu er på kant med - og faktisk også et godt stykke over nogle gange.
Den omstridte Temu-annonce er nu fjernet fra nettet. Og Temu skriver i en mail til DR, at selskabet ikke bruger søgeord tæt på danske virksomheder for at vildlede forbrugerne.
I tilfældet med LirumLarum blev deres navn utilsigtet inkluderet i en Google annonce gennem en automatiseret indsætning af søgeord.
- Efter vi opdagede inkluderingen af LirumLarum, satte vi navnet på negativ listen over søgeord, så det ikke optræder fremadrettet.
Temus metoder for markedsføring har alligevel givet Anja Lytzen en frygt for de langsigtede konsekvenser.
- I værste tilfælde kan det jo betyde at mindre danske virksomheder, som min egen, kan være nødsaget til at lukke.
Google skriver til os, at de ikke tillader annoncer, der krænker varemærkerettigheder. Hvis en varemærkeindehaver indsender en klage over brug af vedkommendes varemærke i Google Ads-annoncer, gennemgår de klagen, som muligvis medfører, at der bliver indført begrænsninger for brug af varemærket.
I fem år har chefkonsulent hos Dansk Erhverv, Betina Schiønning, advaret mod en kattelem ind til de europæiske storforbrugere. Hør mere om problemet ved det i DR's podcast Genstart: