Analyse: Ny S-kampagne er personlig: Afkræver Venstre svar

En ny kampagne fra Socialdemokraterne, angriber Lars Løkke Rasmussens personsager. S går lige til stregen, siger DR’s politiske ekspert Jens Ringberg.

Socialdemokraternes nye kampagne angriber Lars Løkke Rasmussens personsager direkte. Kampagnen viser Lars Løkke foran en masse håndskrevne bilag. (Foto: © DR/Screengrab, Socialdemokraterne)

Socialdemokraterne hiver i en ny kampagne Lars Løkke Rasmussens personsager ind i en diskussion om konsekvenserne af Venstres nulvækst.

I en ny kampagne, der lanceres fredag i de større danske medier, angriber de Venstre-formanden direkte med formuleringer som:

”Lars Løkke vil ikke fortælle, hvem der kan undværes, eller hvor der skal skæres ned. Men du kan være sikker på, at Lars Løkke altid kommer med en regning – og at andre kommer til at betale. Bliver det din tur denne gang?”

Kampagnen er den fjerde store S-kampagne siden nytår. Men det er den første store kampagne, der er rettet mod andre partier.

S går lige til stregen

Ifølge DR's politiske korrespondent Jens Ringberg hører det med, at Socialdemokraterne og Venstre går hårdt til hinanden.

- Socialdemokraterne går lige til stregen med deres nye kampagne. De nærmer sig en kommunikation, som ellers tit har været forbeholdt de politiske ungdomsorganisationer, siger han.

- Men det er kun et par uger siden, Venstre fik et kæmpebanner hængt op på Hotel Crown Plaza for at beskylde Helle Thorning-Schmidt for at være en løftebryder i stor stil.

De ligner Løkkes bilag

I annoncen ser man Lars Løkke Rasmussen foran et bagtæppe af regninger - eller måske nærmere bilag. De er skrevet i hånden og er nok en slet skjult reference til den tidligere statsministers mange bilagssager.

De håndskrevne bilag er fyldt med små regnestykker, der oplister, hvilke konsekvenser en regering med Lars Løkke i spidsen får for offentligt ansatte – i hvert fald ifølge Socialdemokraterne.

- Det er naturligt og ikke opsigtsvækkende, at de bliver ved med at afkræve Venstre svar på, hvordan partiet vil indrette den offentlige sektor med nulvækst. Men det er bemærkelsesværdigt at de kæder det direkte sammen med Lars Løkke Rasmussens personlige forhold og hans bilagssager, især tøjsagen, siger Jens Ringberg.

- Alle, der har fulgt med i tøjsagen, kan jo se, at de håndskrevne bilag i annoncerne ligner fuldstændig Løkkes tøjbilag.

Kampagnen har to formål

Jens Ringberg mener, kampagnen har to formål.

Den skal minde vælgerne om, at Venstre skylder svar i debatten om nulvækst - hvor skal der spares? Det har ledende venstrefolk ifølge Jens Ringberg tidligere sagt, at man ikke kommer udenom.

Men partiet mangler ifølge ham at blive konkret.

- Socialdemokraterne ønsker derudover at spille på Lars Løkke Rasmussens ringe personlige opbakning. Han er nedslidt af sine sager, mens der er stigende respekt om Helle Thorning-Schmidt. Man ønsker en valgkamp om lederskab og personlige egenskaber, siger Jens Ringberg.