ANALYSE DF spænder buen hårdt i togforhandlinger

DF's krav om en letbane er måske for meget for regeringen, vurderer DRs analytiker.

- Spørgsmålet er om de spænder buen for hårdt og risikerer at blive smidt ud, siger Bjarne Steensbeck.

- Det er så overraskende. Det var ordførere, som man sjældent ser dem, de var så overraskede.

Sådan siger DR Nyheders politiske analytiker Bjarne Steensbeck efter sammenbruddet i forhandlinger om Togfonden.

Mandag aften brød forhandlingerne om Togfonden mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti sammen.

En aftale var ellers næsten på trapperne, men Dansk Folkepartis krav om en letbane mellem Billund og Vejle skiller nu parterne.

Lå ikke i kortene

- Det har ikke ligget i kortene, at der skulle komme en letbane. Inden DF gik ind til forhandlingerne, spurgte DF til det, men ministeren svarede, at det ikke var en mulighed, siger Bjarne Steensbeck.

Finansieringen af en letbane deles normalt af stat og kommuner, men ifølge analytikeren ville DF have fuld statslig finansiering, og det ville rokke ved fundamentet for finansieringen af de andre planlagte letbaner i landet. Hvilket var endnu en grund til, at transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) sagde nej.

Spænder buen for hårdt?

Hvad betyder det for regeringen?

- Det er et spørgsmål om, hvor lang tålmodighed der er med DF. Set med mine øjne har DF fået meget, de har fået linjeføring til Billund. Regeringen siger, at det skal være jernbane og ikke en letbane, der er dobbelt så dyr og kræver kommunernes medfinansiering.

- Spørgsmålet er, om de spænder buen for hårdt og risikerer at blive smidt ud, siger Bjarne Steensbeck.

Hvad får DF ud af at stå på kravet om letbanen?

- DF har løbende fået gevinster. Blot i dag har de fået for 200 millioner kroner parkeringspladser. De håber jo på også at få deres krav igennem her.

Og det er uvist, hvad der kommer til at ske i forhandlingerne nu, lyder det.

- Ministeren skal vende strategien med resten af regeringen, så det er ikke til at sige, hvornår forhandlingerne begynder igen, siger Bjarne Steensbeck.