Fitnesskæden Arca ApS er blevet dømt til at betale en bøde på 600.000 kroner for vildledende markedsføring.
Kæden, der ejer i alt 18 træningscentre i hele landet, havde ikke tydeligt informeret forbrugerne om, at et tilbud om træning også inkluderede et løbende medlemskab.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
- Fitnesskæden Arca ApS har på sin hjemmeside, i mails og på Facebook og Instagram markedsført tilbud om træning i to måneder gratis, eller til en kraftigt nedsat pris, uden tydeligt at gøre opmærksom på, at forbrugerne ved at benytte sig af tilbuddet også blev tilmeldt et løbende betalingsmedlemskab.
Arca ApS har anket byretsdommen til landsretten, fremgår det af pressemeddelelsen.
Kunder kan have krav om penge
Den vildledende markedsføring skal være sket fra slutningen af februar 2019 og indtil begyndelsen af juli 2023.
Det var en række klager, som i 2020 fik vagthunden til at politianmelde sagen.
Udover bødestraffen for vildledning så mener Forbrugerombudsmanden også i en helt anden sag, at Arca ApS har brudt aftaleloven og handlet i strid med hæderlig forretningsskik.
Selskabet har nemlig opkrævet "60 kroner i form af et energitillæg". Og kunder, der har betalt beløbet, vil kunne få penge tilbage, skriver Forbrugerombudsmanden.
- Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at prisændringerne er ugyldige, fordi Arca ApS ikke har haft gyldig hjemmel hertil.
- Forbrugerne er derfor ikke bundet af ændringerne, og hvis de er blevet opkrævet et højere beløb på deres eksisterende aftale, har de som udgangspunkt krav på tilbagebetaling af beløbet.
Derudover kritiserer Forbrugerombudsmanden selskabet for flere andre ugyldige vilkår for prisændringer og medlemsbetingelser.
- Arca ApS har ikke haft et gyldigt ændringsvilkår, og derfor er de prisstigninger, som virksomheden har foretaget, ugyldige. De forbrugere, der har betalt for meget, har som udgangspunkt krav på tilbagebetaling, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i pressemeddelelsen.
DR forsøger at få en kommentar fra Arca ApS.