Vagthund slår fast: Du har ret til at få penge tilbage for dit rejsekort

Flere har klaget over, at Rejsekort A/S ikke ville udbetale restbeløb.

Sagen kom i vagthundens søgelys, efter syv kunder klagede over, at de helt blev afvist, når de forsøgte at få restbeløb betalt tilbage. (Foto: © Sara Gangsted, Scanpix Denmark)

Hvis du har købt et rejsekort, og dit navn ikke står på kortet, så har du stadig ret til at få ubrugte penge tilbage.

Det slår Forbrugerombudsmanden nu fast overfor Rejsekort & Rejseplan A/S, der står bag de plastikkort, som danskerne hver dag tjekker ind og ud med i bus, tog og metro.

- Forbrugere har ret til at få udbetalt eventuelle restbeløb på rejsekort til enhver tid, hvis der ikke er indgået aftale om kortets gyldighedsperiode, skriver ombudsmanden.

Rejsekort & Rejseplan A/S står bag de plastikkort, som danskerne hver dag tjekker ind og ud med i bus, tog og metro. (Foto: © Vibeke Toft, Ritzau Scanpix)

Klagede til vagthund

Sagen kom i vagthundens søgelys, efter syv kunder klagede over, at de helt blev afvist, når de forsøgte at få restbeløb betalt tilbage.

Kunderne havde såkaldte anonyme rejsekort uden deres navn på kortene, som var udløbet.

I fem af klagerne havde Rejsekort & Rejseplan nægtet at udbetale overskydende penge, fordi kortene var udløbet for mere end 12 måneder siden.

Går ud over 'retssikkerhed'

Men den går ikke, lyder det nu fra forbrugerombudsmand Torben Jensen, der blandt andet slår på, at det går ud over kundernes "retssikkerhed".

Ifølge ham er rejsekort-kunder ikke blevet oplyst om, hvor længe kortene var gyldige, hvis de har trukket dem i en automat eller købt dem på en station.

- Det er afgørende for forbrugernes mulighed for at udnytte indløsningsretten, at de er blevet oplyst tydeligt om gyldighedsperioden.

- Af hensyn til navnlig forbrugernes retssikkerhed er det derfor væsentligt, at udbetalingskrav ikke afvises med henvisning til en udløbsdato, der aldrig er blevet aftalt med forbrugeren, siger Torben Jensen.