I årets første tre måneder satte 1.700 Uber-chauffører sig bag rattet for at tjene en skilling på at køre passagerer rundt i Københavns gader.
Og for hver gang en Uber-chauffør samler en kunde op på gaden, mister den organiserede taxabranche indtægter. Det mener Trine Wollenberg direktør i Dansk Taxaråd.
- Taxachaufførerne kan mærke det. Hvis vi ser på omsætningen i januar og februar sammenlignet med sidste år, er den faldet med mellem 15 og 20 procent. Vi hører, at det specielt er i weekenderne, når folk skal hjem fra byen, at de tager en Uber-chauffør, siger Trine Wollenberg.
For første gang mødtes repræsentanterne for de to stridende parter. Det skete i dagens P1 Business og flere uenigheder til trods, er begge parter indstillet på at finde hinanden i en fremtidig, opdateret taxibekendtgørelse, fremgik det af programmet.
- Det er et område, hvor der er behov for regulering. Men det handler om, hvor man lægger reguleringen. En ny taxilov skal være teknologineutral og konkurrencebefordende, siger Mathias Thomsen, direktør for Uber Danmark.
Uber beskyldes for systematisk brud på taxilovgivningen. Det anerkender Mathias Thomsen ikke, men afventer dommen i prøvesagen mod seks chauffører, der er berammet til den 26. april. Uber er i forvejen i dialog med 400 myndigheder og bystyrer i lande og er indstillet på at følge lovene i Danmark, forsikrer Mathias Thomsen:
- Alt, der bliver stillet krav om, det er vi klar til. Vi vil gerne reguleres. Vi vil bare gerne have, at man tager højde for alle de fordele, der ligger i teknologien, siger Mathias Thomsen.
Dansk Taxaråd erklærer sig indstillet på en fremtid, hvor Uber også indgår, fortæller Trine Wollenberg:
- Jeg er sikker på, at vi kan drive forretning side om side. Men der er brug for et nyt, fælles regelsæt i en ny taxilov, som vi også følger, siger hun.