Mens Ubers chauffører til efteråret skal lægge arm med anklagemyndigheden i Østre Landsret i ankesagerne om pirattaxi-kørsel, efterlyser Ubers chef for Danmark og Norden, Carl Edvard Endresen, nu regler for obligatorisk indberetning af chaufførernes indtægter til skat.
I dag er det op til chaufførerne selv at indberette deres indtægter til Skat - og mistanken om, at mange ikke gør det, har fået især fagbevægelsen til at protestere, fordi almindelige taxachauffører har svært ved at konkurrere mod Uber-chauffører, der kører sort.
I sidste uges fremlæggelse af 2025-planen for dansk økonomi, lagde regeringen op til, at reglerne for den såkaldte deleøkonomi skal lempes og moderniseres.
Klar senere i år
Yderligere detaljer ventes senere på året - og selv om Uber-chaufførerne til den tid kan have tabt ankesagen ved Østre Landsret, efterlyser Uber-chef, Carl Edvard Endresen alligevel klarhed over skattereglerne - og en mere håndfast tilgang, end der lægges op til fra regeringen, der går ind for frivillig indberetning.
- Vi mener, at regeringen godt kunne gå længere her. Vi mener, at det burde være obligatorisk for alle at indrapportere de her transaktioner, for det er den måde, man skaber lige vilkår for alle, så man sikrer at alle er med til at understøtte den danske velfærdsstat, siger Carl Edvard Endresen til DR Nyheder.
Chaufførernes skat er dog kun ét blandt flere kritikpunkter, der har været rejst mod Uber.
Masser af kritik
Også selve virksomheden Uber har konstrueret sig således, at indtægterne kan suse gennem Holland til moderselskabet, der har adresse i nulskattelandet Bermuda.
Og endelig er der kritikken af, at chaufførerne hverken har taxalicens eller taxakørekort, og reelt blot er almindelige, private bilister, der hist og her kører lidt taxi-kørsel.
I juni faldt der dom over seks chauffører, der blev idømt bøder på mellem 2.000 og 6.000 kroner for at køre pirattaxi. Flere af sagerne er anket, og mens sagen står på, kører Ubers biler videre. Passagerer er der tilsyneladende nok af - men Carl Edvard Endresen vurderer, at der ville være endnu flere, hvis der var klarhed om skatten.
Enighed - i hvert fald lidt
Hos 3F er Jan Villadsen, der er chef for transportgruppen enig i, at obligatoriske indberetninger er en god idé. Men han mener slet ikke, at skatteindberetningen kan stå alene.
- Uber er dømt ulovligt i Danmark - man siger, at det ikke har noget med deleøkonomi at gøre, men at det er almindelig erhvervsmæssig persontransport, ganske som hyrevogne og andre persontransporter.
Det er fint, at man vil gøre det nemt at beskatte deleøkonomi, men jeg savner et klart signal om, at store multinationale selskaber som Uber for eksempel kan sige, at det er deleøkonomi, de laver, og så kan vi bare betale skat og så er det lovligt, siger han og peger på, at skatten ikke er det eneste problem med Uber.
- De overholder heller ikke betingelserne at man skal have en tilladelse til at køre, reglerne for uddannelse af chauffører, forsikringsbetingelser og alt muligt. Det er på tide, man tager fat i deleøkonomi og digitalisering, men det betyder ikke, at alting er lovligt.
Kritik mange steder
Den kontroversielle taxi-tjeneste er blot et blandt flere eksempler på nye forretningsmodeller, der udfordrer eksisterende spillere.
Især udlejningstjenesten AirBnB har også fået modvind, blandt andet på grund af spørgsmål om skat og det forhold, at det er sværere at regulere turisme, når private udlejer egne boliger. Hertil kommer, at den traditionelle hotel-branche har ytret ærgrelse over tjenesten.
Uber har trukket deres kontroversielle UberPop-tjenesten af markedet i flere lande senest i Sverige, hvor en bunke Uber-chauffører tabte sager, der minder om de danske.