Brillekæden Crosseyes ryster ikke på hånden over Brexit.
Tværtimod vil den århusianske kæde i år udvide antallet af forretninger i Storbritannien fra 16 til 41.
- For os at se er konkurrencemiljøet, og hele markedet, lige så interessant, som det hele tiden har været. Og den britiske forbruger er stadig enormt involveret i og vil rigtigt gerne bruge mange penge på briller og synstjek, siger Søren Møller, der er stifter og direktør i den danske virksomhed.
Brexit giver muligheder for vækstmotor
Det er blandt andet med kapital fra statens vækstfond, at brillekæden har sat kurs mod Storbritannien.
- Jeg havde da helst været Brexit foruden. Men det er nu engang de spilleregler, der er, og ud over en svingende pund-kurs, så giver det også nogle nye muligheder for en fremadstormende vækstmotor som os. Nogle af de andre tankskibe (de store virksomheder, red) er væsentligt hårdere ramt, end vi er, og så længe vi har væksten, så kan vi styre det, siger Søren Møller.
Crosseyes vokser ifølge Søren Møller med 45 procent om året - og opskriften på succes er at nytænke hele brillemodellen - at disrupte den nuværende branche.
- Vi har gentænkt hele værdikæden. Vi gør simpelthen det hele selv. Fra design af briller og butikker til synstjek og slibning af glas. Og vi får alt produceret i Danmark. Vores model ændrer på hele magtforholdet på brillemarkedet, siger Søren Møller.
Det skaber en konkurrencefordel på et usikkert britisk marked, forklarer han:
- Vi kan styre det hele selv: vi laver selv møbler, brillestel og kan fastholde sindssygt konkurrencedygtige priser, det vil vi kapitalisere så meget på som muligt. Vi kan styre, hvilken kan styre, hvilken valuta, der skal handles med og er ikke afhængig af en leverandør.