Anklageskriftet forud for den strafferetssag, der begyndte i byretten i Sønderborg i dag, tegner et efter danske standarder usædvanligt forhold mellem en arbejdstager og arbejdsgiver:
Karsten Beier, der er direktør for transportvirksomheden Kurt Beier Transport - som han har overtaget efter sin far - har sammen med tre andre tilegnet sig økonomisk vinding på knap 4,2 millioner kroner ved at have en række filippinske og srilankanske chauffører ansat til meget lave lønninger og boende i, hvad der af fagforeningen 3F er blevet beskrevet som en slumlejr.
Sagen blev bragt frem i oktober 2018, da Fagbladet 3F afslørede, at der på skift boede op til 200 filippinske og srilankanske lastbilchauffører i Kurt Beier Transports lejr ved Padborg nær grænsen til Tyskland.
Videoen nedenfor er filmet af Fagbladet 3F og afslører de forhold, som Kurt Beier Transports udenlandske chauffører boede under.
Afsløringerne førte til en strafferetssag, som blev indledt i dag ved byretten i Sønderborg.
Månedsløn på ned til 3.278 kroner
Ifølge anklageskriftet blev de udenlandske chauffører rekrutteret af en ansat hos Kurt Beier Transport, som også er medtiltalt. De blev ansat på polske kontrakter og blev lovet gratis indkvartering.
Men i virkeligheden endte chaufførerne med at bo i, hvad sagens anklager Mads Bjerg Olesen kalder uhumske containere, hvor madlavning måtte foregå udendørs eller på gangarealer.
Karsten Beier selv var mødt op i retten nytrimmet og velplejet iført sort t-shirt og jakke. Retten nåede ikke afhøring af hans forklaring på første retsdag, men hans forsvarsadvokat Anders Nemeth meddelte, at direktøren kræver frifindelse i alle forhold.
Det samme gør de øvrige tiltalte i sagen.
- Vi mener ikke, der har været tale om uhumske, men trange og midlertidige forhold, sagde forsvarsadvokat Anders Nemeth.
Han lagde i øvrigt vægt på, at de udenlandske chauffører formentligt har tilhørt middelklassen i deres hjemland, men har søgt lykken og en bedre løn i Europa.
Karsten Beier har tidligere beklaget forholdene, men har ikke ønsket at udtale sig til DR Nyheder i denne omgang.
Ifølge anklageskriftet skulle chaufførerne også opholde sig ulønnet i lastbilerne i deres fritid, mens en kollega kørte.
For indsatsen fik de filippinske chauffører omkring 7.280 kroner om måneden, mens de srilankanske chauffører måtte nøjes med 3.278 kroner i månedsløn.
Dette kunne lade sig gøre, fordi chaufførerne var ansat ikke på danske, men polske kontrakter.
- Jeg vil personligt gerne have, at chauffører på det europæiske transportmarked havde bedre vikår. Men skal løn- og ansættelsesvilkår forbedres, så er det ikke et dansk men et europæisk ansvar, sagde Anders Nemeth til sin klients forsvar.
Risikerer op til seks års fængsel
Skulle Kurt Beier Transport have betalt de fillippinske og srilankanske chauffører, hvad der svarer til en almindelig dansk chaufførløn, skulle de have betalt omkring 5,4 millioner kroner i lønninger i 2018.
Af bevismateriale fra retten fremgår det dog, at transportvirksomheden det år blot havde lønudgifter for godt 1,2 millioner kroner.
Desuden modtog chaufførerne ifølge anklageskriftet ingen lønsedler, og deres hjemrejse var dikteret af fortsat arbejdsydelse.
De kommende retsdage bliver det anklagerens opgave at forsøge at bevise, at chaufførerne reelt var ansat i hos Kurt Beier Transport i Danmark, selvom de arbejdede på polske kontrakter.
Åger af særlig grov beskaffenhed, som det hedder i anklageskriftet, kan straffes med fængsel indtil seks år.
Derudover kræver anklagemyndigheden 4,2 millioner kroner konfiskeret, som er det beløb, politiet vurderer, de udenlandske chauffører er blevet snydt for.
Kurt Beier Transport er også tiltalt for at have overtrådt bygningsreglementet. Der var nemlig hverken flugtveje eller brandtekniske installationer i chaufførernes lejr, ligesom der heller ikke var sørget for tilstrækkelig ventilation.
Udenlandske chauffører med håb om erstatning
I retten blev en liste med 30 udenlandsk klingende navne møjsommeligt læst op.
Det er de chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka, som politiet i deres efterforskning er nået frem til, har boet i lejren i Padborg til en meget lav løn.
Chaufførerne er repræsenteret af to bistandsadvokater, som overfor DR Nyheder bekræfter, at de kommer til at stille et erstatningskrav på vegne af chaufførerne.
Bistandsadvokaterne kan endnu ikke angive præcis, hvor stort erstatningskravet bliver, men det kan være større end konfiskationskravet, som primært handler om den løn, som chaufførerne ifølge anklagemyndigheden er blevet snydt for.
Ender sagen med, at Kurt Beier Transport kendes skyldig, kan der dermed være udsigt til erstatning for nogle af de udenlandske chauffører.
Forsvaret for de tiltalte kræver, at de filippinske og srilankanske chauffører afhøres i retten. Hvordan dette praktisk skal lade sig gøre er stadig uafklaret, da størstedelen af chaufførerne ikke længere er i Danmark og ikke besvarer deres e-mail.
Der er i alt afsat 15 retsdage, og sagen forventes afgjort i august 2021.