Tøjbutikker bugner med usolgt vintertøj

Tøjbutik i et storcenter i Holstebro har fjernet et vindue, så de kan holde udsalg fra mandag.

- Ingen tvivl om, at alle butikker har rigtig meget vintertøj tilbage. Det vil de sætte ned i pris og lave nogle kampagner på. Men på en måde, hvor det ikke bliver black friday-agtigt – men foregår ordentligt og sobert, siger Frank Skovgaard. (Foto: © Grafik: Michael Dorbec)

I tøjbutikken Mr. i Holstebro har man haft et markant anderledes vintersalg, end man plejer.

Hvor de normalt har fået banket deres lager af vintertøj ned til et minimum, så har de i år omkring en fjerdedel af uldsweatre, handsker, huer og andet og andet tøj til at klare de frysende temperaturer tilbage.

Butikken har nemlig være tvangslukket siden december, og derfor er det normale januarudsalg blevet aflyst.

Derfor er de glade for, at de fra på mandag igen må slå dørene op og genåbne. For selv om de er beliggende i et storcenter, så har de kunnet fjerne et vindue ud af facaden og dermed lave en ny indgang.

Nu planlægger de så at gøre et ihærdigt forsøg på at få solgt ud af vinterguldet.

- Vi har det overskud af vores vintervarer, som vi normalt kan få solgt i vores januarudsalg. Så vi har en del udfordringer med at få solgt vores vintervarer, og det gør vi så til nedsat pris, siger Bjarne Jeppesen, der er medindehaver af butikken.

Nu er der udsalgsskilte over det hele i butikken. Hvad gør I for at sikre, at det ikke bliver black friday-lignende tilstande?

- Jeg tror ikke, at det bliver et tilløbsstykke med black friday-lignende tilstande. Her i butikken har vi 250 kvadratmeter salgsareal, så vi må have 25 kunder inde af gangen. Det har vi ingen problemer med at håndtere, siger Bjarne Jeppesen.

I Mr. i Holstebro er der lagt op til et forsinket vinterudsalg fra på mandag.

Forening: Butikkerne skal have gang i salget

Det er Indkøbsforeningen af 1964 A.M.B.A, der er selskabet bag de i alt 68 Mr.-butikker og 40 Din Tøjmand-butikker fordelt over hele landet.

Her fortæller administrerende direktør Frank Skovgaard, at det er en generel tendens, at deres butiksejere har særdeles godt fyldt på hylderne med lune sweatre og vinterhandsker.

- Ingen tvivl om, at alle butikker har rigtig meget vintertøj tilbage. Det vil de sætte ned i pris og lave nogle kampagner på. Men på en måde, hvor det ikke bliver black friday-agtigt – men foregår ordentligt og sobert. Mange kommer for eksempel til at lave ekstra borde uden for butikker for at undgå køer i butikken, siger han.

Hos modebutikkernes brancheforening, Dansk Mode & Textil, har de et godt råd klar til deres medlemmer.

- Den enkelte butik skal gøre op med sig selv, hvordan de bedst muligt kan få gang i salget og få realiseret de vintervarer, der ligger derude, siger kommunikationschef Simon Hansen.

Hvor alvorlig er situationen for de enkelte butikker, når man ser på deres varelager med vintertøj?

- Det er en rigtig alvorlig situation, og vi hører fra butikker derude, at det er fem minutter i lukketid, og at de hænger i med det yderste af neglene, siger Simon Hansen og fortsætter:

- Det er rigtig dejligt, at de får lov at genåbne, men det er ikke ensbetydende med, at vi får løst problematikken med vintervarerne. Der er nemlig ikke mange kunder, der lige nu tænker på at købe en tyk vintervare.

Hvad er det helt præcist, I ønsker fra politisk hold?

- Vi har foreslået, at man skeler til Tyskland, hvor man har en model, så man kan afskrive værdien af de varer, der er indkøbt til vintersæsonen og få det med i kompensationsordningen for faste omkostninger, siger kommunikationschefen.