TIDSLINJE Få overblik over Skats møgsager og ministrene i spidsen

Regeringen har søsat en redningsplan for Skat efter et årti med adskillige skandaler. Vi har samlet nogle af de værste sager her.

(Foto: © Grafik: Ninni Munch Pettersson)

Ni ministre fra skiftende regeringer har siddet for bordenden, siden Skat bestilte det nu kuldsejlede, digitale gældsinddrivelsessystem, EFI, der blev begravet efter årelange forsinkelser og fejl.

I rækken af eklatante bommerter i Skat i de seneste år tæller også de fejlbehæftede ejendomsvurderinger, lækagen af den daværende statsministerkandidat Helle Thorning-Schmidts skattepapirer, og at Skat har ladet advokater i konkurssager undlade at momsregistrere konkursboer i forbindelse med salg af varer, inventar og andre værdier.

Ministeren vil have ryddet op

Tilliden til Skat har lidt et knæk, som kan få finansieringen af samfundet til at vakle, lød den nedslående erkendelse fra skatteminister Karsten Lauritzen (V), da han tidligt fredag eftermiddag så præsenterede regeringens plan for at rette op på skattevæsenet.

- Danskernes tillid til Skat er stærkt faldende, sagde skatteministeren.

Han understregede samtidig, at hans ord ikke faldt som en kritik af de ansatte i Skat, men at risen derimod tilfalder de skiftende regeringer og skiftende skatteministre, der har stået ved roret, mens pengene er fosset ud af Skat. Det gælder også de tidligere ministre fra hans eget parti, Venstre.

Du finder regeringens plan på Skats hjemmeside eller i opsummeret form her:

  • Skat får fire nye styrelser, hvilket betyder, at Skat skal bestå af syv enheder.

  • Kerneområderne ejendomsvurdering, inddrivelse og told etableres i løbet af 2017 som selvstændige styrelser.

  • En ny udviklingsstyrelse skal opbygge det nye skattevæsen over de kommende år.

  • I starten af 2017 vurderes det, om områder som personskatter, erhvervsskatter og motor også skal være selvstændige styrelser.

  • Der tilføres syv milliarder kroner frem mod 2020.

  • Der skal investeres i nye medarbejdere, nye it-systemer og styrkelse af den grundlæggende drift.

  • Der skal rekrutteres cirka 2.000 nye medarbejdere.

  • Mindst én af de nye styrelser får til huse uden for hovedstadsområdet.

Kilde: Skatteministeriet