Tidligere Maersk-skibe skrottet på berygtet strand

Maersk Line bliver beskyldt for at være på kant med sine egne etiske regler for skrotning af skibe

Skibe fra hele verden bliver hugget op på Alang Beach i Indien under livsfarlige forhold (Foto: © pressefoto)

Det danske container-rederi Maersk Line bliver beskyldt for ikke at leve op til selskabets etiske regler for ophugning af skibe.

Tre tidligere Maersk-skibe blev sidste år hugget op på Alang Beach nord for den indiske millionby Mumbai under livsfarlige forhold af fattige migrantarbejdere.

Solgt til græsk selskab

I 2011 havde Maersk Line solgt skibene til et græsk selskab - Diana Shipping - og chartret dem tilbage i to år.

Men lige så snart kontrakten udløb sejlede den græske ejer skibene til skrotning på Alang beach.

- Og dermed er Maersk Line i konflikt med deres egne etiske regler som siger, at selskabets skibe skal ophugges forsvarligt, siger direktør Patrizia Heidegger fra organisationen Shipbreakling Platform, der kæmper for en bæredygtig ophugning af skibe.

Skal sikre forsvarlig skrotning

Hun mener, at Maersk Line burde sikre sig, at den nye ejer skrottede skibet forsvarligt.

Men chef for bæredygtighed i Maersk Line, Jacob Sterling, siger, at det er nomalt at et rederi chartrer sine skibe tilbage, når de bliver solgt. Dermed er den nye ejer sikret en indtjening på sin investering.

- Vi tager ansvar for de skibe vi ejer. De skibe vi sælger, der mener vi så, at det ansvar overgår til den nye ejer. På samme måde som hvis jeg solgte min bil, så er det den nye ejers ansvar hvad der skal ske med bilen, når den skal skrottes, siger Jacob Sterling.