Rettelse: Tidligere stod der i overskriften teslaforhandler. Dette er efterfølgende rettet, da Tesla ikke har forhandlere, men benytter sig af online salg. Vi beklager fejlen.
De havde bestilt 30 brugte Tesla-biler fra Tyskland, men på grund af leveringsproblemer får de kun leveret ti.
Heldigvis, siger Martin Hansen, der er salgs- og indkøbschef hos bilforhandleren Allan Hansen i Daugård i Jylland.
Reaktionen fra salgschefen kommer, efter at elbilproducenten Tesla fredag meldte ud, at de sænker prisen på en række populære modeller med op til 130.000 kroner.
Et prisfald på mellem 20 til 30 procent ifølge Bilbasen.
- Kort fortalt, synes jeg, at det er fuldstændigt vanvittigt. Jeg har aldrig set noget lignende før, fortæller Martin Hansen.
Han er overrasket over Teslas udmelding og mener, at det ødelægger markedet for brugte Tesla-biler fuldstændig.
- Tesla behandler sine kunder rigtig dårligt. Det er en meget voldsom prisdumping (når udenlandske firmaer dumper deres produkter til kunstigt lave priser på det europæiske marked, red.) fra den ene dag til den anden, siger Martin Hansen.
Det er især alle udgaver af Tesla Model 3 og Model Y, der er faldet i pris.
En mavepuster til elbilforhandlere
Mikkel Thomsager, der er chefredaktør på Bil Magasinet, er også overrasket over dagens melding.
- Det er usædvanligt. I de sidste seks-otte måneder har vi set kraftige prisstigninger på stort set alle biler, fordi udbuddet faldt, siger han.
Lige nu spår Mikkel Thomsager, at der er cirka 900 brugte Tesla-biler til salg i Danmark. Med de faldende priser vil det blive svært for forhandlere af komme af med brugte Tesla-biler, siger han.
- Der er bilforhandlere, som kommer til at sidde i klemme med ret nye, brugte Tesla'er. Til gengæld bliver det så købers marked, understreger Mikkel Thomsager.
Godt nyt for køber, dårligt nyt for sælger
Årsagen til, at forhandlere nu frygter at brænde ind med deres biler, er, at det nu bedre kan betale sig at købe en ny fremfor en brugt Tesla. Det siger Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen.
- Lige nu er den billigste, vi har på markedet, 7 år gammel og har kørt 9.000 kilometer. I morges var den næsten 85.000 kroner dyrere end en ny Tesla. Tidligere kunne man spare 40.000 kroner ved at købe en brugt. Det har vi aldrig oplevet før, siger han.
- Jeg har aldrig oplevet noget lignende.
Er du bilkøber, falder nyheden derfor på et tørt sted. Skal du derimod sælge din Tesla, bør du overveje, om det kan vente lidt, lyder det både fra Jan Lang og Mikkel Thomsager.
- Mit bedste råd er at lade være med at sælge bilen. Beholder du den i længere tid, kan du afskrive det værditab, som der vil være, hvis du sælger nu. Sælger du den eksempelvis om tre år, konkurrerer du ikke med priserne i 2023, lyder det fra Jan Lang.
Frustrerede købere og forhandlere
Hos bilforhandleren Allan Hansen har de endnu ikke fået nogen opkald fra kommende købere, der er interesseret i en ny Tesla. Til gengæld er de blevet ringet op af flere kunder, der er frustrerede over, at de netop har købt en brugt.
- De er godt og grundigt trætte af det, siger salgschef Martin Hansen.
Det er han også selv.
- Helt konkret betyder de nye priser, at vi er nødt til at sælge de ti brugte biler, som er på vej, til udlandet. Det er underskudsforretning fra nu af.
Konkurrence mellem bilproducenter
FDM, der er Danmarks største interesseorganisation for bilister, forudser, at Teslas konkurrenter vil følge efter.
- Andre producenter bliver nødt til at reagere, for nu er priserne på Teslas i forvejen populære Model 3 og Model Y blevet meget attraktive. Derfor er det min forventning, at der vil komme en reaktion snart, siger chefkonsulent hos FDM, Ilyas Dogru.
Samtidig siger Mikkel Thomsager, at elbilproducenter kan komme til at stå i en konkurrencesituation, hvor det pludselig bliver meget svært.
- Men det er svært at spå om. For sænker en producent prisen på en bil, kan det også have den modsatte effekt. Det kan have den psykologiske effekt, at det ikke længere bliver det fancy køb, men et mere usikkert køb, siger han.
Tesla har ikke haft mulighed for at stille op til et interview, men skriver blandt andet i et svar til DR, at de har optimeret deres produktion og derfor nu kan sælge deres biler billigere.
"Da vi forlader det, der har været et turbulent år med forstyrrelser i forsyningskæden, har vi observeret, at stigningen i produktionsomkostninger er normaliseret, hvilket gør, at vi kan videregive besparelserne til vores kunder."
Tesla har ifølge nyhedsbureauet Reuters også sænket priserne steder som i USA, Asien, Australien og flere andre steder i Europa.