En ny taxiaftale, der bakkes op af et bredt flertal i Folketinget, giver opbakning til Uber-modstanderne.
Den nye aftale fastholder nemlig krav om, at alle biler, der udfører ’erhvervsmæssig persontransport’, skal have sædefølere, kamera og fysisk taxameter installeret i bilerne.
- Det betyder, at Uber har mulighed for at køre i Danmark, hvis de indretter bilerne med taxameter og sædefølere. De skal leve op til samme krav som andre taxaer, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Slut med politikere, der tager Uber?
Det er nye takter fra Ole Birk Olesen, der tidligere har været tilhænger og Uber, og også offentligt fortalt, at han selv brugte Uber som transportmiddel af og til. Han har dog sidenhen skiftet mening, og vil ikke længere bruge Uber, siger han.
Landsretten afgjorde sidste år, at det er ulovligt at køre som chauffør for den amerikanske taxitjeneste Uber.
Netop kravet om lovpligtigt udstyr i bilerne var vigtigt for at få Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti med i taxiaftalen. Begge partier er stærke modstandere af Uber, der ifølge deres syn er social dumping og unfair konkurrence over for den traditionelle taxabranche.
På Twitter sender Magnus Heunicke, der var transportminister i S-R-regeringen, en drillebesked rettet mod transportministeren, og andre politikere, der har fortalt, at de bruger Uber.
https://twitter.com/Heunicke/status/829633370493706240
Joachim B. Olsen (LA) er varm tilhænger af Uber og har tidligere fortalt, at han kører med Uber. Det samme har Rasmus Jarlov fra de konservative.
Hos Dansk Folkeparti er man anderledes begejstret over dagens mavepuster til Uber.
- Vi har helt klart gjort det sværere for Uber. Men hvis de vil etablere sig som andre med kørselskontorer og sikkerhedsudstyr, er jeg ligeglad med hvad firmaerne kalder sig, siger Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christensen.
Hos Uber er man triste over dagens politiske aftale.
- Vi er ekstremt skuffede over den politiske aftale om en ny taxilovgivning, der er blevet fremlagt i dag. Regeringer rundt omkring i hele verden omfavner teknologi og innovation gennem lovgivning, som øger valgmulighederne for forbrugerne og som forbedrer byerne gennem bedre transportmuligheder. Det er derfor ærgerligt at se Danmark tage et skridt tilbage, siger Carl Edvard Endresen, der er direktør for Uber i Danmark.
Foruden kravene til udstyr i bilen skal chauffører, der ønsker at køre taxa gennemgå en chaufføruddannelse på to uger. Til gengæld bliver kravet om at chauffører skal have erhvervskørekort droppet. Taxiaftalen rummer desuden en kraftig liberalisering, der giver taxaselskaberne langt højere selvbestemmelse end i dag.
De vil ikke længere være bundet af kun at måtte køre, inden for bestemte geografiske områder, og det vil ikke længere være et krav, at man skal kunne få en taxa på alle tidspunkter af døgnet. Læs mere om taxiaftalen i faktaboksen nedenunder.
Hovedpunkter i taxiaftale
- •
Antalsbegrænsningen på taxitilladelser ophæves, så alle, der opfylder kravene til at kunne køre taxi, også har ret til at få en tilladelse.
- •
De nugældende kommunegrænser for taxikørsel fjernes, så taxiselskaber kan operere på tværs af kommunegrænser over hele landet.
- •
Fremadrettet kan man drive taxi i selskabsform, så erhvervet sidestilles med andre erhverv.
- •
De, der kører andre former for erhvervsmæssig personbefordring som fx offentlig servicetrafik og handicapkørsel, får nu mulighed for at køre taxi på de tidspunkter, de ikke varetager anden erhvervsmæssig personbefordring.
- •
Kommunerne kan udbyde taxibetjening i yderområder, så kommunerne betaler et beløb for, at taxiselskaberne til gengæld betjener yderområderne.
- •
Krav om erhvervskørekort afskaffes. Krav om førerkort opretholdes med en styrket chaufføruddannelse.
- •
Fastholdelse af krav om sædefølere, videoovervågning og taxameter.
- •
Det vil fortsat kræve en særlig indretning af køretøjerne, ligesom man som vognmand skal have tilladelse til at drive taxikørsel, og taxichauffører skal have et særligt førerkort
- •
Ændringerne i lovgivningen indføres gradvist, således at antalsbegrænsningen indføres over tre år, mens vognmændene får fem år til at tilpasse bilerne til de nye udstyrskrav.
- •
Den nye lov vil blive evalueret efter ét, tre og seks år for at følge, hvordan markedet og nye teknologiske muligheder udvikler sig.
- •
Kilde: Transportministeriet