Svenskerne smækker kassen i: Danske politikere vil stille krav for at redde SAS

Midt i denne måned vil finansministeren melde ud, om den danske stat kommer nødstedt flyselskab til undsætning.

Rejsende stiger ombord på et SAS-fly i den norske by Kirkenes. Norge har solgt sine aktier i SAS, men danske politikere frygter, at København vil miste position og arbejdspladser, hvis SAS går konkurs. (Foto: © GWLADYS FOUCHE, Ritzau Scanpix)

I dag smækkede svenskerne kassen i.

Den svenske stat vil ikke poste flere penge i det kriseramte flyselskab SAS, som man i lighed med den danske stat ejer 21,8 procent af.

- SAS må søge kapital på anden vis, lød beskeden fra den svenske erhvervsminister, Karl-Petter Thorwaldsson (S), i dag på et pressemøde.

Herhjemme har den svenske udmelding givet de danske politikere noget at tænke over.

Skal man redde SAS? Flyselskabet har nemlig fremlagt en plan, der fastslår, at man har brug for omkring 6,8 milliarder kroner i ny kapital.

Finansminister Nicolai Wammen (S) oplyser, at man forventer at komme med et svar om en uges tid.

- Regeringen vil sammen med aftalepartierne vurdere SAS' plan, og hvordan den danske stat kan bidrage til SAS' samlede plan. Jeg forventer, at vi har en beslutning herom i aftalekredsen medio juni, oplyser Wammen i et skriftligt svar.

Aktiekurs tog et dyk

Dagens udmelding om, at svenskerne vil lukke for pengestrømmen og mindske sin ejerandel i det skandinaviske flyselskab, fik aktiekursen til at dykke. Aktien sluttede dagen med et fald på hele 13,6 procent.

En SAS-aktie var ved dagens afslutning 47 øre værd.

De danske politikere var i dag tilbageholdende med at fortælle, hvor forhandlingerne om en redningsplan for SAS står.

Det skyldes, at det efter børsreglerne er ulovligt for 'insidere', at komme med oplysninger, der kan påvirke kursen på det børsnoterede selskab.

- Af hensyn til SAS’ status som børsnoteret selskab og statens økonomiske interesser har jeg ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt, skriver finansminister Nicolai Wammen.

Regeringen har tidligere meldt ud, at man vil gå langt for at redde SAS.

I dag siger finansordfører Benny Engelbrecht (S), at SAS har en "stor og vigtig betydning for dansk infrastruktur". Han afviser dog at fortælle mere om regeringens udgangspunkt i forhandlingerne.

V-ordfører: Jeg tror, SAS har en fremtid

Venstres finansordfører, Troels Lund Poulsen, fortæller dog, at partiet mener, at den danske stat skal medvirke til en eventuel redningsplan for SAS.

Også selvom det vil kræve, at man skyder milliarder af kroner ind i luftfartsselskabet.

- Vi synes, at SAS skal overleve, og det har vi også meddelt regeringen, at det vil vi gerne lave en aftale om, siger han.

Gentagne gange har både den svenske og den danske regering tilført penge til SAS, der i sin tid blev etableret af den danske, svenske og norske stat.

I 2018 solgte Norge sine aktier, og nu har svenskerne kurs mod nødudgangen, men i Venstre mener man, at den danske stat skal træde til.

- Vi er optagede af, at SAS ikke går konkurs, siger Troels Lund Poulsen.

- Hvis man bare kaster håndklædet i ringen nu, vil det betyde, at SAS ikke kan overleve som flyselskab, og de mange milliarder, som vi allerede har brugt under corona på at holde SAS i live, er spildt, siger han.

Risikerer man ikke at kaste gode penge efter dårlige? Er der ikke et sted, hvor man siger: "Nu stopper det?"

- Jo, men man skal veje det op mod hinanden. Skal man bare skal stoppe nu, eller skal man tro på, at tingene bliver bedre? Jeg er af den opfattelse, at jeg tror, SAS har en fremtid. De har fremlagt en meget ambitiøs spareplan, de er i gang med at se på selskabet og de er i gang med at se på deres fly, siger finansordføreren for Venstre.

Godt for erhvervsliv og turister

Partiet frygter, at Danmark vil miste en stor arbejdsplads i Københavns Lufthavn, og at København mister sin position som et trafikalt knudepunkt i Europa, hvis SAS går konkurs.

- Det vil efter min opfattelse få katastrofal betydning, for SAS er så stor en del af Københavns Lufthavn, siger han.

Han mener, at SAS har været med til at tiltrække turister til København og sikre dansk erhvervsliv hurtig adgang til internationale markeder.

- Mange af de ruter, der i dag er i Københavns Lufthavn, kan også smuldre og blive lagt i andre af vores nabolande, så det vil betyde, at lufthavnen vil blive meget mindre, hvis SAS bare går til grunde, siger Troels Lund Poulsen.

DF: Man skal behandle medarbejderne ordentligt

Fra Dansk Folkeparti kæder man dog en eventuel redningsplan for SAS sammen med krav, der skal sikre arbejdspladser på danske lønvilkår.

- Vi vil meget gerne, at man har SAS fremover som en mulighed for danske rejsende, men det forudsætter, at man behandler medarbejderne ordentligt, siger gruppeformand Peter Skaarup.

Partiet er kritisk over for firmaets ageren under coronakrisen.

- Vores indtryk i Dansk Folkeparti er desværre, at man har været meget hårdhændede over for de medarbejdere, der var sendt ud af SAS på et tidspunkt, siger han.

- Det er helt tydeligt, at man har forsøgt at komme af med nogle medarbejdere, og så vil man gerne have nogle nye medarbejdere ind til en lavere løn, og gerne nogle, der kommer fra lande, som ikke er Danmark, og til helt anderledes løn og arbejdsvilkår, siger Peter Skaarup.

'Man har ikke været ordentlig over for de ansatte'

SF kritiserer også flyselskabets opførsel over for de ansatte, der blev sendt hjem under nedlukningen.

- Man har lovet sine ansatte, at der var plads til dem, når de kom tilbage fra at have været hjemsendt og de ting, der skete under corona. Og der synes vi, at man ikke har været ordentlig over for de ansatte, siger finansordfører Lisbeth Bech-Nielsen (SF).

- Jeg tror, mange har en stor kærlighed til, at vi har et dansk flyselskab, hvor der er rigtig mange danske arbejdspladser, men jeg må sige, og det tror jeg ikke, SF er alene om, at vi er ikke imponerede over den nuværende ledelse, siger hun.

Lisbeth Bech-Nielsen afviser også at kommentere nærmere på de aktuelle forhandlinger.

- Det må jeg ikke, og det kan jeg ikke, siger hun.

Ifølge Carsten Dilling, bestyrelsesformand for SAS, forhandles der nu i flere spor for at sikre en redningsplan for selskabet.

En mulighed er at få nye investorer ind, men tilsagn fra de eksisterende større aktionærer er en vigtig brik.

- Hvis ikke vi har den rigtige, solide fremtidige handlingsplan for SAS, så er det meget svært at tiltrække nye penge. Så derfor er kompleksiteten i det her, at de mange spor hænger sammen som et samlet program, og vi skal lykkes på alle flanker. Det tror jeg stadig, at vi kan, siger han.

Er der også en risiko for, SAS ikke overlever?

- I sådan en situation her vil der altid være en risiko.

Kan SAS overleve, men ikke med store skandinaviske ejere?

- Det kan jeg ikke udelukke. Men jeg tror, at der vil være et vist skandinavisk ejerskab, siger bestyrelsesformand Carsten Dilling til DR.