Supermarkederne vil have dig til at droppe de kendte mærker

Såkaldte 'private labels' fylder mere og mere på supermarkedernes hylder.

Lise Ussing og Charlotte Søllner Hernø sammenligner en mærkevareflødeost med supermarkedets eget mærke (Foto: © David Hedtoft Reynisson)

Du har sikkert lagt mærke til det, når du handler. Mærker som Princip, Gestus, X-tra, First Price, Vores og Änglamark fylder godt op på hylderne i supermarkederne.

Andelen af de såkaldte private labels, som er butikskædernes egne mærker, fylder mere og mere i vores indkøbskurve.

32 ud af 100 kroner

Når vi for for ti år siden købte ind for 100 kroner, så brugte vi de 22 af dem på supermarkedernes egne mærker. I dag bruger vi 32 ud af 100 kroner på supermarkedernes egne mærker.

- Og inden for nogle kategorier vil vi i de kommende år se, at det vil stige, siger Dorte Wimmer, der er retail- og forbrugerekspert i Retail Institute.

Den tendens bekræfter supermarkedskæderne. Og hos Dagrofa med kæderne Meny, Spar og Let-Køb er væksten eksplosiv. Det fortæller Michael Rahbek, der er ansvarlig for Dagrofas private labels.

- I løbet af de sidste 5 år er der sket rigtig meget. Vi bruger rigtig meget tid på nu at produktudvikle, lave stærke brands. Vi er faktisk holdt op med at sige private label. Vi siger vores egne mærkevarer. Og det er noget omkring den selvbevidsthed vi har, det fødevaremæssige ansvar vi har overfor danskerne også, siger Michael Rahbek.

Pakket ind som mærkevare

Supermarkedskæderne er begyndt at fokusere mindre på egne mærker i discount-udgaver og i stigende grad på egne mærker i midtpris-segmentet. Og det er ikke engang sikkert, at du opdager det:

- De dyre private labels, de bruger de samme greb faktisk, som mærkevareproducenterne gør. De er placeret i øjenhøjde i butikken, hvilket er typisk der, hvor man har de dyrere varer. De har de fine emballager. Og mange af dem har faktisk også værdier og budskaber skrevet på emballagen. Så på den måde, så bruger de faktisk alle de greb, som vi kender fra mærkevaren, siger Dorte Wimmer fra Retail Institute.

I følge hende vælger supermarkedskæderne at få produceret egne varer både for at øge indtjeningen og for at markere sig tydeligere over for forbrugerne.

- Supermarkederne gør jo alt for at tjene penge. Sådan er det. De er sat i verden for at være gode købmænd, og det er de også her, siger hun og spår en endnu hårdere kamp om hyldepladserne de kommende år:

Administrerende direktør Niels Jensen i organisationen Dagligvareleverandørerne med ca. 150 danske medlemsvirksomheder erkender at private labels har fået endnu større betydning. Og han mener, at supermarkederne, med deres egne mærker, svækker konkurrencen.

- Vi oplever, at private label er blevet til en mærkevare. Og det er her, konkurrencen bliver svækket, for vi lægger alt frem for supermarkederne seks måneder før vi lancerer et nyt produkt. Og det betyder jo, at de har en indsigt i, hvad mærkevarerne har af planer og det kan supermarkederne jo så bare lægge sig op ad, siger Niels Jensen og fortsætter:

- Fortalte vi det samme til en anden mærkevare, ja så ville konkurrencemyndighederne jo komme efter os, for det må vi ikke. Men vi er i en situation, hvor vi i dag gør forretning med en primær konkurrent og det er et problem, siger Niels Jensen.

Hvad du får for pengene, når du køber private label - det tjekker magasinet Penge DR1 kl. 21:55.