Der er hverken penge at hente hos rejsegarantifonden, forsikringsselskaberne eller de danske ambassader, for Sterlingkunder, der er strandet i udlandet efter dagens konkurs.
Det er i korte træk situationen for de mange kunder, der har købt deres flybillet på Sterlings hjemmeside.
- Hvis du kun har købt en flybillet, så er du simpelthen på egen hånd, og så skal du selv sørge for at få fat i en ny flybillet. Så man er noget dårligere stillet, end dem, der har købt en pakkerejse, siger Claus Jørgensen fra Forbrugerrådet.
Hvis man har købt en pakkerejse, kan man nemlig henvende sig til rejsearrangøren for at få pengene retur eller få en anden rejse.
Forsikring dækker ikke
Man skal heller ikke tro, at ens forsikringsselskab kan hjælpe. For hverken rejseforsikring eller afbestillingsforsikring gennem de almindelige forsikringsselskaber dækker ved konkurser.
- Vi kan som private kunder ikke forsikre os mod konkurser. Derfor er det en rigtig god idé at købe en pakkerejse, det er den bedste forsikring, siger Christian Skødt, der er konsulent i Forsikringsoplysningen.
Dog kan kunder, der har tegnet en privat rejseforsikring gennem International Health Insurance, få dækket hjemrejse og om nødvendigt hotel, også selv om de kun står med en flybillet.
Aldrig på statens regning
Heller ikke Udenrigsministeriet kan gøre meget for strandede danskere.
- Man kan aldrig låne penge på en ambassade eller komme hjem på statens regning. Men man kan få hjælp til processen, til at kontakte forældre eller pengeinstitut. Heldigvis ordner langt de fleste det med kreditkort og mobiltelefoner i dag, siger Inge Durant, der er kontorchef i Borgerservice i Udenrigsministeriet.
Udenrigsministeriets Borgerservice har på nuværende tidspunkt kun hørt fra en enkelt dansker, der er strandet som følge af Sterlings konkurs.
Sterling har endnu ikke overblik over, hvor mange danskere, der er strandet rundt omkring i verden efter konkursen.