Boykot VM i Qatar eller ikke?
Den overvejelse er der sikkert mange fodboldfans, der har siddet med de seneste måneder.
Men ikke kun fodboldfans har siddet med det dilemma. Det har Herrelandsholdets sponsorer også.
Nu er de dog kommet frem til en konklusion. De vil ikke støtte VM i Qatar, og derfor bliver de væk. Det skriver mediet Finans.
- Man kunne godt tage derned og være aktivist omkring det. Men vi har valgt at sige, at vi ikke vil deltage eller lægge penge nede i Qatar og støtte dem den vej rundt. Og jeg kan se, at de andre sponsorer af landsholdet vælger samme tilgang, siger Jens Velling, der er kommunikationschef i Stark.
De andre sponsorer vælger nemlig samme tilgang.
Herrelandsholdet har fem sponsorer: Stark, Carlsberg, Forenet Kredit, Hummel og Oddset.
Og i november 2021 meddelte DBU, at "herrelandsholdets kommercielle partnere deltager ikke og laver ikke kommercielle aktiviteter i Qatar – medmindre tiltagene er aktivistiske og en del af den kritiske dialog."
Nu melder sponsorerne så klart ud. De vil hverken sende ansatte eller kunder til den omstridte slutrunde, ligesom de holder sig fra kommercielle aktiviteter i Qatar, skriver Finans.
Støtter landsholdet - ikke VM
Carlsberg, der har været sponsor for landsholdet i 43 år, meddeler, at man støtter landsholdet og ikke VM, fordi det spilles et sted, der ikke lever op til etiske standarder.
Dog vil deres logo fremgå på pressemøder.
- Det, der har været vigtigt for os, er, at vores navn ikke bliver knyttet til Qatar, men til landsholdet. Derfor har vi besluttet, at vores logo kun fremgår på pressevæggen, når landsholdet optræder til pressemøder, og vi sender absolut ingen til Qatar. Vi kommer til at holde vores aktiviteter i forbindelse med slutrunden i Danmark, siger Tanja Frederiksen, global kommunikationsdirektør i Carlsberg, til Finans.
Den linje lægger landsholdets trøjedesigner sig også op ad.
- Vi er jo en stolt sponsor af DBU, og derfor står vi bag Herrelandsholdet, hvorfor vi også leverer arbejdstøjet til det arbejde, som landsholdet skal ned og udføre ved slutrunden. Det er dog bestemt ikke ensbetydende med, at vi støtter VM i Qatar.
- Derfor kommer vi heller ikke til at sende folk. Hverken kunder, ledelse, undertegnede etc. derned, men vi bakker selvfølgelig op om landsholdet og de danske fans, skriver Christian Stadil, ejer af Hummel, til DR Nyheder.
Markedsføring herhjemme
Der bliver dog ikke holdt tilbage på markedsføringen herhjemme blandt landsholdets sponsorer, når først VM-slutrunden begynder at spille.
- Det, vi i stedet forsøger, er at skabe en fodboldfest herhjemme på god afstand. Det kan eksempelvis være ved, at vi inviterer kunder og ansatte til DBU’s storskærmsarrangementer, siger Jens Velling fra Stark.
Men hvor meget forandring kommer der i Qatar, af at i udebliver i et par fodboldkampe, tror du?
- Vi har jo en forpligtigelse til at gøre opmærksom på de forhold, der er dernede. Og vi har også forpligtigelse til ikke at støtte op om det ved aktivt ikke at være dernede. Betyder det noget for Qatar som sådan? Vi kan i hvert fald ikke støtte op om det, og håbet er, at det flytter noget, Jens Velling.
DR Nyheder har også forsøgt at få en kommentar fra de resterende sponsorer, men de har ikke ønsket at stille op til interview.
Går glip af omtale
Nu om dage er sponsorater og partnerskaber ikke bare et navn på en trøje eller bande.
Det er en kompleks sammensætning af mange elementer, når man skal indgå i et partnerskab med tråde til en VM-slutrunde.
Det forklarer Sune Bang, der er kommunikationsrådgiver og i mange år har arbejdet med sponsorater og partnerskaber i sportens verden.
- Det er en stor opsætning af en masse aktiviteter, der også drejer sig om rettigheder til at vise kampe og tage kunder med til events, og man kan bruge det i sin kommunikation.
Derfor går man også glip af en omtale og opmærksomhed, når man vælger store events fra.
- Helt grundlæggende får man ikke den værdi eller muligheder, man ellers var tiltænkt i partnerskabet. I vores branche kalder man det 'reach' - at man når ud til alle de interessenter, man har som virksomhed. Så man sikrer sig, at folk faktisk er klar over, man er en del af den her aktivitet, siger Sune Bang.
Lige i tilfældet med VM i Qatar kan det dog også give positive effekter, hvis man vælger at blive væk, forklarer Sune Bang.
- Den historie, der bliver fortalt i stedet for, er, at du er partner og ikke aktiverer det. Og det kan være positivt, fordi du viser, at du ikke bare kynisk og kommercielt kører på, men også har en politisk eller moralsk tilgang. Det kan give positiv opmærksomhed, siger han.