Biler i den billigere ende af prisskalaen er de mest foretrukne, når danskerne køber ny bil. Bilerne er mere økonomiske at køre i, men slagsiden er mindre sikkerhedsudstyr i forhold til lidt større og dyrere biler.
Det stigende salg i den næstmindste bilklasse, der bl.a. tæller Ford Fiesta, Opel Corsa, Toyota Yaris, Fiat Punto og andre populære bilmærker, bekymrer formanden for Danmarks Automobilforhandler Forening, Knud Nielsen.
- Der er ikke tale om køb af bil nummer to. Det er familier, der køber disse biler, og det er et svaghedstegn, når danske familier går en vognklasse ned i forhold til tidligere, siger Knud Nielsen, som giver de høje danske registreringsafgifter skylden.
- Hvis familierne havde råd, så ville de selvfølgelig købe en større bil med mere plads, bedre komfort og mere sikkerhed. Selv om der efterhånden er meget sikkerhedsudstyr i de mindre biler, så er det stadig meget mere sikkert at køre i de større biler, siger Knud Nielsen, der kalder udviklingen "betænkelig".
Særligt dansk fænomen
Direktør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, René la Cour Sell, erklærer sig helt enig med Danmarks Automobilforhandler Forening.
- Det nuværende afgiftssystem medfører, at vi i Danmark får en bilpark, der ikke er lige så sikker som i vores nabolande, Tyskland og Sverige, siger René la Cour Sell og peger samtidig på, at netop sikkerheden i bilparken er en væsentlig forklaring på, at antallet af dræbte i trafikken er faldet markant i de senere år.
Han henviser bl.a. til, at bremsesystemet ESP ikke findes i de mindre biler, men typisk er standard i de lidt dyrere biler. En analyse fra Havarikommissionen for Trafikulykker har tidligere slået fast, at 25 procent af alle alvorlige ulykker kunne være undgået, hvis de involverede biler havde haft ESP.