I dag udskød Skatterådet for anden gang beslutningen om, hvorvidt kunderne i fremtiden kan få udbetalt en skattefri bonus fra selskabet – nemlig de såkaldte kundekroner.
Det er dem, der skal kompensere for de udskældte bidragssatser, der stiger til sommer.
- Naturligvis er det vigtigt for os, at vi kan fortælle vores kunder helt præcist, hvordan de skattemæssige forhold er omkring KundeKroner. Det har vi ikke fået endelig klarhed omkring i dag, skriver koncernchef Michael Rasmussen i en mail til DR Nyheder.
Brug for undersøgelser
Beslutningen er udskudt, fordi Skatterådet har brug for nærmere undersøgelser af sagen, blandt andet om kundekronerne skal betragtes som en rabat eller en kontant udbetaling.
Det har betydning for, om kunderne skal betale skat af beløbet eller ej.
Næste møde i Skatterådet er den 26. april, og først derefter kan Nykredit-kunderne få endeligt svar på, hvor meget de vil blive kompenseret ved den nye bonusmodel.
Børsnotering
Modellen med kundekroner introduceres med Nykredits kommende børsnotering.
Kundernes medlemsforening, Foreningen Nykredit, vil fortsat eje størstedelen af aktierne, og her vil en del af udbyttet fremover blive ført tilbage til kunderne.
- Det er planen, at KundeKroner kommer kunderne til gode i form af rabatter, som teknisk set nedsætter kundens bidrags- eller rentebetalinger til Nykredit-koncernen. Nykredit-koncernen er af den opfattelse, at kunderabatter (KundeKroner) ikke er indkomstskattepligtige for kunderne. Derimod er den eneste skattemæssige konsekvens, at kundernes fradrag for bidrags- eller rentebetalinger nedsættes, skriver Michael Rasmussen.